Dog Brothers Public Forum

HOME | PUBLIC FORUM | MEMBERS FORUM | INSTRUCTORS FORUM | TRIBE FORUM

Welcome, Guest. Please login or register.
December 16, 2017, 07:16:50 AM

Login with username, password and session length
Search:     Advanced search
Welcome to the Dog Brothers Public Forum.
106226 Posts in 2398 Topics by 1094 Members
Latest Member: Ice Dog
* Home Help Search Login Register
  Show Posts
Pages: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 17
451  DBMA Espanol / Espanol Discussion / Tensión en Las Manos on: July 24, 2009, 02:21:51 PM
EJÉRCITO HONDUREÑO BLOQUEA EN EL PARAÍSO, PERO ZELAYISTAS PASAN POR PUNTOS CIEGOS
Tensión en Las Manos

Leoncio Vanegas
END - LAS MANOS, NUEVA SEGOVIA - 20:48 - 23/07/2009

Los militares y policías hondureños han convertido el trayecto de 12 kilómetros que distan de Las Manos a la ciudad de El Paraíso, en un “cuello de botella” para impedir que hondureños se trasladen a este paso fronterizo para acuerpar la entrada al país del presidente depuesto Manuel Zelaya.

Antonio Cartegena, oriundo de Sanaguera, departamento de Colón, es una de las 20 personas que hasta la tarde de ayer habían logrado llegar a Las Manos (lado hondureño), tras burlar los tranques militares situados en el camino.

“Unos 22 buses quedaron detenidos en El Paraíso, porque los militares de mi país dijeron que no tenían permiso de pasar hacia la frontera, por lo que optamos por venirnos a pie y a mitad del camino logramos tomar un bus”, relató.

Javier Ortiz, periodista que trabaja para Radio Globo, medio que difunde los mensajes que Zelaya hace llegar desde Nicaragua o de cualquier otro lugar en el extranjero, se quejó de la violación a los derechos humanos sobre la libre circulación. “Desgraciadamente, estamos en un país que no es cierto que es libre, nos están marginando simplemente porque no reconocemos a un gobierno usurpador”, señaló.

Zelayistas cruzan por pasos ciegos
El periodista relató que venía entre los partidarios de Zelaya, pero haciéndose el que no los conocía y ocultando su carné de corresponsal del medio radiofónico.

La tarde de ayer, unos 20 hondureños se mostraban contentos por haber cruzado a Nicaragua para viajar a Ocotal a esperar a Mel Zelaya y poder acuerpar su anunciado retorno a territorio hondureño.

José Luis Bardales, uno de los jóvenes antigolpistas, dijo que han decidido pasar por los puntos ciegos en grupos de 2 y 3, a pesar de que conoció que habían detenido a 7 de sus compatriotas en uno de los retenes.

El jefe del 16 Batallón de Infantería del Ejército hondureño, que sólo se identificó como el coronel Recarte, a quien los periodistas nicaragüenses logramos entrevistar en Las Manos, minimizó la cantidad de gente que presiona para llegar a la línea de la frontera. “Son unas 10 personas”, acotó.

Dijo que su presencia en la frontera era normal, porque es parte del territorio que le corresponde cubrir con su batallón. Sobre el notorio incremento de soldados, expresó que están en apoyo a la Policía.

Respecto de una eventual captura de Zelaya una vez que entre a su país, Recarte dijo que como Ejército “no tenemos instrucciones de esperar a nadie, únicamente de apoyar a la Policía, por algún problema que vaya a haber y que se salga de su capacidad”, indicó.

Sin embargo, el alto cargo militar reconoció que había manifestaciones en la ciudad vecina de El Paraíso, unos a favor de Zelaya y otros a favor del régimen de facto que dirige Roberto Micheletti.

Paso vehicular y migratorio paralizado
En el lado hondureño, a unos 100 metros de la guardarraya, era notoria la presencia de soldados fuertemente armados y con cumbos en sus cabezas. Varios policías se sobreponen al paso de civiles con sus escudos de defensa y cachiporras.

Debido a la tensa situación, el transporte internacional de carga y de turismo se había paralizado, por lo que el espacio fronterizo de los dos países se mostraba desolado, con algunos furgones aparcados.

En el caso de Nicaragua, el comisionado mayor Héctor Zelaya, jefe policial en Nueva Segovia, dijo a END que la institución no tenía ninguna afectación especial en la zona por el paso del mandatario depuesto del vecino país. Agregó que él viene con una custodia desde Managua, “a fin de que no le ocurra nada en nuestro territorio”.


http://www.elnuevodiario.com.ni/nacionales/53012
452  Politics, Religion, Science, Culture and Humanities / Politics & Religion / Why Zelaya was removed on: July 24, 2009, 12:28:43 PM
Video explaining why Zelaya was removed:

453  DBMA Espanol / Espanol Discussion / Comenzó la caída de Hugo Chávez on: July 23, 2009, 08:48:46 PM
"Comenzó la caída de Hugo Chávez”
Honduras, 23.07.09 - Michael Garret : diarioSPAMFILTER@elheraldo.hn


Hugo Chávez, el presidente venezolano, ha desplegado una persecución brutal contra Honduras, una pequeña nación centroamericana con mucha desigualdad social y corrupción gubernamental.

Todo comenzó cuando Manuel Zelaya (Presidente derrocado de Honduras), uno de sus pupilos y a quien financió su campaña electoral, fue derrocado del poder.

Chávez ha reaccionado con toda su fuerza e influencia internacional. Ha dedicado todo acto público y reunión oficial para atacar verbalmente y amenazar a Honduras. Pareciera que tiene una lucha contra el tiempo. Por eso los países del mundo y los analistas se han comenzado a preguntar ¿Cuál es la prisa de Hugo Chávez?:

- Ha influido para que la OEA condene a Honduras, presionando a su amigo Insulza

- Llama constantemente a los presidentes de los países de la región para que se pronuncien en contra de Honduras y no dejan caer el tema en los medios. Así ha logrado intervención de Cristina Kirchner (Argentina), Rafael Correa (Ecuador), Evo morales (Bolivia), entre otros.

- Paga millones a manifestantes, líderes sindicales o militares que se revelen en Honduras.

-Introdujo en Honduras 5,000 guerrilleros (Con pasaportes falsos entregados por el presidente Zelaya), los agitadores eran de Venezuela, Cuba y Nicaragua.

- Pagó y dirigió la operación para tratar el reingreso de Zelaya en un avión venezolano, un plan militar llamado “Enjambre de abejas”.
-Hace poco acuñó la frase: “Baño de sangre” y pidió a los demás presidentes que mencionaran esa frase, para atemorizar al pueblo hondureño. Así lo hicieron Michelle Bachelet de Chile, Fernando Lugo de Paraguay y Daniel Ortega de Nicaragua.

-Ha costeado viajes, hospedería y jet privado para el derrocado Zelaya

-Presiona al presidente de Estados Unidos para que sea más drástico contra Honduras.

¿Qué es lo que busca Chávez? Hay que ser estúpido para no percatarse de que esa persecución brutal, se debe al interés de algo “muy grande y trascendental” para los planes de Chávez.

Algunos han especulado que es el amor y prestigio de la Alba (el movimiento socialista que él impulsa), otros dicen que hay petróleo en el norte de Honduras y él tendría el derecho a explotarlo.

No señores, esta es la verdad sobre lo que busca Hugo Chávez en Honduras:
- Chávez se ha convertido en el más grande narcotraficante de América, según el Congreso de Estados Unidos. ¿Cómo lo ha hecho? El verdadero negocio de un narcotraficante no es vender drogas, sino tener “rutas de tráfico”. El que tiene una ruta, ese tiene un verdadero y multimillonario negocio de tráfico de drogas.
Pues bien, Hugo Chávez desarrolló en Honduras la ruta perfecta para distribuir drogas que salen de Bolivia y de Colombia (las FARC) y luego llega a los carteles de México y finalmente a su destino, que es Estados Unidos.

Por eso la prisa; Honduras era su principal puente de drogas. 14 avionetas con bandera venezolana cayeron en Honduras (Con droga y dinero) en los últimos meses.

Lo que perdió Hugo Chávez en Honduras fue “la ruta más importante de droga en América”, con ganancias de más de 100 millones mensuales.

Ese trasiego de droga es el brazo financiero de la Alba. O sea, en este momento Chávez ya no tiene una fuente de ingresos para financiar la Alba. Así de sencillo y por eso su ataque tan brutal a Honduras para que el mundo lo sepa.

Londres, 14 de julio 2009


http://www.elheraldo.hn/Ediciones/2009/07/23/Opinion/Comenzo-la-caida-de-Hugo-Chavez

454  Politics, Religion, Science, Culture and Humanities / Politics & Religion / Had there been an OAS back in 1776 on: July 21, 2009, 04:51:05 PM
Had there been an OAS back in 1776, the 13 colonies would have been ordered to reinstate King George III.

@captainccs Twitter
455  DBMA Espanol / Espanol Discussion / Piden a Zelaya que se vaya de Nicaragua si va a hablar de guerra on: July 21, 2009, 04:47:28 PM


Piden a Zelaya que se vaya de Nicaragua si va a hablar de guerra

Managua.- Diputados de la oposición nicaragüense dijeron este martes al presidente depuesto de Honduras Manuel Zelaya que si quiere hablar de "guerra" se vaya a otro país y anunciaron una iniciativa en el Congreso para pedir su expulsión.

Eliseo Núñez, diputado del Parlamento Centroamericano (Parlacen) y dirigente del Movimiento Vamos Con Eduardo (Montealegre) indicó que van a "solicitar" a la Asamblea Nacional nicaragüense una resolución para pedir a Zelaya que no llame a insurrecciones desde territorio nicaragüense.

"Nos está involucrando en un conflicto donde no tenemos nada que ver", dijo a la AFP.

Zelaya anunció el domingo en Managua que prepara "la resistencia interna" para su regreso a Honduras, una vez que culmine el plazo de 72 horas propuesto por el mediador de la crisis hondureña, el presidente de Costa Rica, Oscar Arias.

Para Núñez, el llamado de Zelaya a la insurrección "es una violación a la Constitución de Nicaragua".

"Nos está arrastrando a una confrontación con ese país", aseguró.

La bancada del MVE promoverá en el Congreso, que actualmente se encuentra en receso de medio año, una iniciativa para que se pida la expulsión de Zelaya, dijo.

Por su parte, Eduardo Montealegre, uno de los opositores más férreos al presidente sandinista Daniel Ortega, dijo a la prensa local que "si (Zelaya) quiere hablar de guerra que se vaya a otro país, tal vez Venezuela lo quiere albergar y permitirle eso".

"Me parece una barbaridad y una gran irresponsabilidad estar haciendo básicamente un llamamiento, que de hecho es un llamamiento a un derramamiento de sangre", dijo por su parte, el diputado liberal Francisco Aguirre.


http://www.eluniversal.com/2009/07/21/chon_ava_piden-a-zelaya-que-s_21A2524363.shtml


456  DBMA Espanol / Espanol Discussion / Honduras da 72 horas a personal de embajada de Venezuela para irse on: July 21, 2009, 02:46:49 PM
¡Hay que hacerse respetar! ¡Bien por Honduras!



Honduras da 72 horas a personal de embajada de Venezuela para irse

Se les acusa de "intromisión en los asuntos exclusivos, así como el irrespeto a la integridad".
EFE Martes 21 de Julio de 2009 14:31

TEGUCIGALPA.- El nuevo Gobierno de Honduras que preside Roberto Micheletti le dio hoy un plazo de 72 horas a toda la misión diplomática de Venezuela en Tegucigalpa para que abandone el país, informó la viceministra hondureña de Exteriores, Martha Lorena Alvarado.

La diplomática dijo a periodistas que la disposición obedece a que Venezuela “ha hecho amenazas a Honduras,” y que incluso haría el "uso de fuerzas” y “se ha entrometido en los asuntos exclusivos de Honduras".

Venezuela también “ha irrespetado nuestra soberanía,” expresó Alvarado, quien, además, señaló que el plazo de las 72 horas comenzó a correr a las 12.00 hora local de hoy.

El primer secretario de la embajada de Venezuela en Tegucigalpa, Ariel Vargas, confirmó escuetamente a Efe que “en efecto, el Gobierno de facto nos notificó que debemos salir del país".

Agregó que en la legación venezolana solamente hay dos funcionarios diplomáticos y que hoy mismo informó al Gobierno de su país sobre la decisión de las nuevas autoridades hondureñas.

"Ya he enviado esa información a Caracas y estoy esperando instrucciones", acotó Vargas. La nueva vicecanciller hondureña expresó que de manera respetuosa se le solicitó a la embajada de Venezuela “el retiro de todo su personal diplomático, administrativo, técnico y de servicio,” y que "tienen un plazo de 72 horas para hacerlo".

Añadió que Honduras está haciendo lo mismo con el personal de su embajada en Caracas.La semana pasada, el Gobierno de Micheletti anunció la destitución de 16 diplomáticos hondureños en el servicio exterior, entre ellos el embajador de Honduras en Venezuela, Germán Espinal.

Alvarado indicó que es lamentable la situación anunciada hoy porque entre los pueblos de Honduras y Venezuela han existido "vínculos muy estrechos".

Dijo que las acciones del presidente de Venezuela, Hugo Chávez, quien la semana pasada presagió un derramamiento de sangre en Honduras si no es restituido el depuesto mandatario Manuel Zelaya, obligaron al retiro de la misión diplomática de uno y otro país en Tegucigalpa y Caracas.

Zelaya fue detenido y expulsado del país por los militares, quienes lo enviaron a Costa Rica el pasado 28 de junio, y ese mismo día el Congreso hondureño lo destituyó y nombró en su lugar al hasta entonces titular del Legislativo, Roberto Micheletti.


http://www.emol.com/noticias/internacional/detalle/detallenoticias.asp?idnoticia=368106
457  DBMA Espanol / Espanol Discussion / Aníbal Romero // GRACIAS, CHÁVEZ on: July 21, 2009, 02:31:13 PM
Aníbal Romero // GRACIAS, CHÁVEZ, El Nacional


El Nacional, 22.07.2009


Tengo algo que agradecer a Hugo Chávez: ha restaurado la necesidad de definirse en política, de tomar posiciones claras, de dejar a un lado equívocos y ambigüedades. No pocos quieren evitarlo. Así como la libertad, que exige asumir responsabilidades, atemoriza a muchos, también se evaden las posturas diáfanas. Vivimos en un mundo de grises, medias tintas, falsas reconciliaciones, eternos aplazamientos, que huye de las precisiones y se refugia en la indecisión. Tendemos a esconder nuestras verdades.

Pero Chávez no es así. No dudo que esté equivocado, que sea ruinoso para su país y América Latina, que se esté dirigiendo al abismo en medio de un delirio incoherente e inviable. Pero tiene una visión, se ha trazado un camino, y posee el coraje y la audacia de sus convicciones, por más fantasiosas que sean. Chávez obliga a definirse y el caso de Honduras lo ha puesto de manifiesto. La OEA, la ONU, Washington, Arias, la Mesa de Unidad de la oposición venezolana, y hasta Mario Vargas Llosa, han resbalado ante la decisión de los demócratas hondureños de detener a Chávez sin ambigüedades. En lugar de esperar a que fuese demasiado tarde, los demócratas hondureños desafiaron el avance del comunismo, sin pedir permiso a quienes en todo caso nunca se lo hubiesen concedido.

Vargas Llosa afirmó en un reciente artículo que “la interrupción de la democracia por una acción militar no es justificable en ningún caso”. ¿Cómo juzgar entonces el caso chileno de 1973? ¿Se salvó o no Chile del comunismo en esa oportunidad? ¿Es que acaso podía esperarse otra cosa del Chile de Allende? ¿Era preferible aceptar que Allende prosiguiese su pesadilla hasta que no fuese posible dar marcha atrás?

¿Y qué decir de la Venezuela actual? ¿No es acaso evidente, obvio, patente, que Chávez empuja al país hacia el comunismo cubano, y que no habrá manera de detenerle en el contexto de las formas y prácticas normales de la democracia representativa, porque él y sus seguidores se encargaron de asfixiar esas formas y esas prácticas? ¿Estamos acaso condenados, en este mundo de mentiras, imposturas, evasiones y burlas, a hacernos los idiotas, a aparentar que somos cretinos, a fingir una perenne estupidez?

Alguien dijo que los militares de derecha son una enfermedad de la piel, en cambio el comunismo es una enfermedad de la sangre. La primera puede curarse, la segunda no tiene remedio una vez que se instala. Pinochet salió del poder mediante un referéndum limpio y transparente. Chávez no ha hecho o hará jamás algo limpio y transparente.

Y para tranquilizar a la dirigencia de oposición venezolana, debo decirles que aquí no existen militares de derecha. No hay razones para que teman a semejante fantasma. ¡Que no se angustien nuestros múltiples precandidatos! La FAN es ahora “socialista”, ha sido adoctrinada por un marxismo de pacotilla y puesta al servicio exclusivo del régimen revolucionario, subordinado a la Cuba comunista. Por lo tanto, que los políticos de oposición no se asusten. Podemos proseguir la ruta electoral hasta donde nos lleve.

Las elecciones son un medio, no un fin en sí mismas. Lo esencial no son las elecciones, así como en Honduras lo esencial no fue el “golpe”. Ello es difícil de entender para los partidos políticos venezolanos y sus dirigentes. Lo esencial es el legítimo derecho a la rebelión de los pueblos frente al despotismo. La dirigencia de oposición venezolana se inquietó porque los hondureños han detenido, al menos por ahora, el comunismo. Nosotros en Venezuela lloraremos lágrimas de sangre si Chávez completa su proyecto.


http://www.facebook.com/note.php?note_id=106382718020&ref=nf
458  DBMA Espanol / Espanol Discussion / U.S. Slams Caracas on Drugs on: July 16, 2009, 10:16:30 AM
U.S. Slams Caracas on Drugs
By JOSE DE CORDOBA

Venezuela is fast becoming a major hub for cocaine trafficking in the Western Hemisphere, according to a report written by the investigative arm of the U.S. Congress. The report from the nonpartisan Government Accountability Office is sure to raise tensions between Venezuela and the U.S. at a delicate moment in the two countries' often testy relations.

The report, reviewed by The Wall Street Journal, blames widespread government corruption for increases in cocaine transshipments through Venezuela. Such shipments have soared more than fourfold to 260 metric tons in 2007 from 60 metric tons in 2004 as the government of President Hugo Chávez has systematically slashed its antinarcotics cooperation efforts with the U.S., according to the report.

"A high level of corruption within the Venezuelan government, military and other law enforcement and security forces contributes to the permissive environment," says the report, scheduled to be released this month. Many of the drug shipments come from Colombian "illegal armed groups" such as the Revolutionary Armed Forces of Colombia, the report says, which the Venezuelan government provides with "a lifeline" of support and a haven within Venezuela. FARC is a communist guerrilla group.

The biggest problem: corruption of Venezuelan officials at all levels, according to the report. Corruption within the Venezuelan National Guard "poses the most significant threat," the report says, because the "Guard reports directly to President Chávez and controls Venezuela's airports, borders and ports." In some cases, the report says, drugs captured by the National Guard and Venezuela's Investigative Police, who are often themselves involved in drug trafficking, aren't destroyed, but are taken by the officials or returned to drug traffickers.

"The findings of this report have heightened my concern that Venezuela's failure to cooperate with the United States on drug interdiction is related to corruption in that country's government," said Sen. Richard Lugar, the ranking Republican member of the Senate Committee on Foreign Relations, who commissioned the report.

"The report's findings require, at a minimum, a comprehensive review of U.S. policy towards Venezuela," he added.

Venezuela's ambassador to Washington, Bernardo Álvarez, said in a statement that he wouldn't comment on the report because he hadn't yet received it. But Mr. Álvarez said Venezuela is engaged in a "complex fight against drug trafficking" which has been recognized by the Organization of American States, Interpol and many other countries.

The GAO report comes at a particularly delicate time in U.S.-Venezuelan relations. Last month, the two countries agreed to re-establish ambassadors for the first time since September, when Venezuela expelled the U.S. ambassador and the U.S. followed suit. Mr. Álvarez said the report wouldn't help this rapprochement.

The report also comes as Mr. Chávez and the Obama administration have formed an unlikely alliance to restore Honduras's ousted President Manuel Zelaya, one of Mr. Chávez's closest regional allies, who was deposed last month. Honduran soldiers, acting on a Supreme Court warrant, detained Mr. Zelaya in a pre-dawn raid for pushing a referendum to rewrite the constitution allowing him to remain in power -- a move the court had declared illegal -- and put him on a plane out of the country.

But Mr. Chávez, who is funding Mr. Zelaya's efforts to make a comeback, has excoriated a U.S.-backed mediation effort to restore Mr. Zelaya, and angrily threatened to depose the interim government.

In the past few years, drug trafficking through Honduras has risen sharply, with many shipments of cocaine arriving in flights from Venezuela on their way to Mexico and the U.S., say officials in Tegucigalpa, the Honduran capital.

Write to Jose de Cordoba at jose.decordoba@wsj.com


http://online.wsj.com/article/SB124770711501549043.html?mod=goog
459  Politics, Religion, Science, Culture and Humanities / Politics & Religion / Re: WSJ: Caudillo on: July 11, 2009, 11:00:36 AM
By DAVID LUHNOW, JOSé DE CóRDOBA AND NICHOLAS CASEY
Tegucigalpa, Honduras


To understand what is happening in Honduras today, it helps to know a bit more about Latin America’s long love affair with caudillos, how these larger-than-life but power-hungry men damaged their countries, and why so many people are terrified that they are making a comeback.
 


Let's not forget that the three most important "Caudillos" of the 20th century were not Latin Americans. They were the German-Austrian Fuhrer, Adolph Hitler; the Italian Duce, Benito Mussolini and the longest lived one, the Spanish "Caudillo," Francisco Franco por la gracia de dios.

Let's also not forget that many Latin American Caudillos had the full backing of American administrations: Rafael Leonidas Trujillo, a.k.a. Chapita, was FDR's SOB. Fulgencio Batista of Cuba had the full backing of America. The CIA helped depose Allende and put Pinochet on the throne (rumors have it that Fidel Castro had Allende murdered when he showed a willingness to talk to the enemy).  Now Chavez and Zelaya seems to be Obama's SOBs even though they are not even pro-American.

While most of the Caudillos were "larger-than-life but power-hungry men [who] damaged their countries" not all did. In 1928 Juan Vicente Gomez, the Venezuelan Caudillo, was seen as harmful by the Venezuelan Left. Modern writers see Gomez as the man who unified Venezuela by suppressing the minor war-lords who were tearing the country apart. Gomez was also a very skillful international diplomat who turned the British gun boats away by stealth and who kept Venezuela neutral during WWI. One of the best government Venezuela has had in the 20th Century was by "dictator" General Marcos Perez Jimenez. He was replaced by the so called "democracy" that led to the election of Hugo Chavez Frias.

When people see elections they assume democracy. It often is very far from democracy. From 1958 to 1998 what we had in Venezuela was a party dictatorship where we didn't elect our representatives at all, we just ratified the ones proposed by the various parties. The downside of this process is that the representatives are not beholden to the people but to the party hacks who make up the lists. It is no wonder then that when CAP managed to gain not only the presidency but majorities in both houses of our Congress, the Congress abdicated its law making powers and allowed CAP to govern by presidential decree.

The irony is that the same people who thought it was a wonderful idea with CAP think it is quite horrible when Chavez does the exact same thing!

Understanding Caudillos is just a small part of the story. Caudillos, be they right, left or center, will do away with separation of powers and will rule as autocrats and absolute power corrupts absolutely.

Obama should not be backing Caudillos just because they were democratically elected.  Would Obama back Hitler today? I believe an important precedent was set at the Nuremberg trials, following orders (or the established order) was not admissible as a defense. The American Independence itself was the breaking of the established order, the colonials disobeyed the law of their own sovereign. This is why the knee-jerk reaction of reinstating someone just because at one point he was elected is nor a good idea at all.



Without a doubt, Franco was the smartest of the three European Caudillos of the 20th century. There is a story of Hitler, Mussolini and Franco signing a joint declaration. Hitler signs first, "Adolph Hitler, God's envoy." Mussolini, not willing to be upstaged signs "Benito Mussolini, God's true envoy." Franco is the last one to sign: "Francisco Franco, I didn't send anyone!"
 
460  Politics, Religion, Science, Culture and Humanities / Politics & Religion / Re: Articulating our cause/strategy against Islamic Fascism on: July 11, 2009, 09:57:31 AM
Rachel's post is an important one, but I too am confused by its presence here.  Where would it better belong?

Here and in many other places!  Wink
461  Politics, Religion, Science, Culture and Humanities / Politics & Religion / Re: The Rise of Illiberal Democracy Part One on: July 11, 2009, 08:53:52 AM
Fareed Zakaria is by no means perfect but I really like this article  as an explanation of why just being a democratic does not necessarily mean good.
http://www.fareedzakaria.com/ARTICLES/other/democracy.html

November, 1997
Foreign Affairs
The Rise of Illiberal Democracy
By Fareed Zakaria


I'm not sure why Rachel posted this particular piece to Articulating our cause/strategy against Islamic Fascism since Illiberal Democracy is a problem in many parts of the world including the USA.

From the article:

Quote
The tension between constitutional liberalism and democracy centers on the scope of governmental authority. Constitutional liberalism is about the limitation of power, democracy about its accumulation and use. For this reason, many eighteenth- and nineteenth-century liberals saw in democracy a force that could undermine liberty. James Madison explained in The Federalist that "the danger of oppression" in a democracy came from "the majority of the community." Tocqueville warned of the "tyranny of the majority," writing, "The very essence of democratic government consists in the absolute sovereignty of the majority."

I think it is quite clear that [Castro]/Chavez/Morales/Correa/Ortega/Zelaya are Illiberal Democrats. With the exception of the Castro brothers, they were elected and, with the exception of Zelaya who was stopped in time,  they promptly reorganized their respective Constitutions and Public Powers so they could rule as autocrats in the name of "Popular Power" which in practice turns out to be mob rule.

You might be surprised that I include the USA as a place where Illiberal Democracy is taking root. To prove my contention I'm going to cite two issues. The first is President Obama's support for Illiberal Democracy in Latin America. First he wants to be a friend of military coupster Hugo Chavez who can't get a Visa to visit the USA, then he wants to be friends with Raul Castro and finally he wants to reinstate Zelaya overruling the laws and sovereignty  of Honduras, as if Honduras were an American colony or something. Sadly, it is an American tradition to back SOBs as long as they are "our SOBs." But in this case Zelaya is not even a pro America SOB but quite the contrary. Just what might Obama be thinking?

The second issue is the so called "Cap and Spend" energy bill passed by the House  on June 26. This bill was voted on by party line, not by an understanding of the underlying issues. FINAL VOTE RESULTS FOR ROLL CALL 477
AYESNOESNV
DEMOCRATIC211441
REPUBLICAN81682
TOTALS2192123

What's wrong with this bill? I'll let the opponents of the bill do the talking:





While these "Democrat Representatives" were duly elected, they have no compunction in taking away civil liberties from the very people who elected them, all in the name of a superior good, as if individual rights didn't have much value at all. The thinking of this elite is well explained in The Vision of the Anointed: Self-Congratulation as a Basis for Social Policy by Thomas Sowell

Denny Schlesinger
462  DBMA Espanol / Espanol Discussion / Conozca al verdadero Insulza on: July 07, 2009, 12:25:58 PM
Martes 7 de julio de 2009

CONTUNDENTE ARTÍCULO DE JORGE SALAVERRY, EX-EMBAJADOR DE NICARAGUA EN ESPAÑA, SOBRE EL FUNESTO INSULZA.

Conozca al verdadero Insulza

Jorge Salaverry

El secretario general de la Organización de Estados Americanos (OEA), José Miguel Insulza, llegó el viernes a Honduras portando una dura resolución de la Asamblea General que él mismo se encargó de promover, redactar y conseguir que se aprobara.

En ella se exigía la restauración "inmediata, segura e incondicional" de Manuel Zelaya en la presidencia de Honduras, y se señalaba que si en 72 horas no se había procedido en ese sentido, la OEA aplicaría "inmediatamente" el artículo 21 de la Carta Democrática Interamericana para apartar a aquel país de su seno. Ya sabemos que el nuevo gobierno hondureño se adelantó retirándose voluntariamente del organismo regional. Dada la relevancia del cargo que desempeña Insulza en la OEA, y del papel que personal e institucionalmente está desempeñando éste en el conflicto hondureño, es importante saber de quién hablamos, para así formarnos un juicio sobre su parcialidad o imparcialidad en el asunto. El 27 de noviembre de 2006, Insulza dictó en Madrid una conferencia en la que puso de manifiesto sus simpatías políticas. Al preguntársele si creía que podría haber elecciones libres a corto plazo en Cuba, el chileno sonrió pícaramente y, rascándose la parte posterior de una oreja, declaró: "Una de las grandes fuentes de legitimidad del sistema cubano se llama Fidel Castro, y esto lo digo con mucho respeto y casi una admiración por el personaje". Dijo más. Esto:

Yo soy un gran convencido que el sistema cubano puede evolucionar en la medida en que respetemos lo que los cubanos quieran y, segundo, que no intentemos imponer soluciones, o crear una agitación o un proceso conflictivo dentro de Cuba. En suma, yo creo que nosotros podemos cooperar mucho en la transición en Cuba diciendo claramente que queremos una transición y que queremos que haya democracia, pero al mismo tiempo no pretendiendo imponerla desde fuera y dándole todo el tiempo que sea necesario.

Se puede ver y oír esa conferencia en internet. Aquí:



El arrogante secretario general de la OEA, que con grandes ínfulas se presentó en Honduras el viernes día 3 para "exigir" que en 72 horas se "restaure la democracia y el Estado de Derecho", es el mismo que dice que a Cuba, país que sufre una brutal tiranía desde hace cincuenta años, hay que darle "todo el tiempo que sea necesario" para que regrese a la democracia. El Insulza que en Tegucigalpa, el viernes pasado, no quiso reunirse con el presidente Roberto Micheletti, para, supuestamente, no legitimarlo, es el mismo que considera que Fidel Castro es "una de las grandes fuentes de legitimidad del sistema cubano". El Insulza que no escucha el clamor de los miles de manifestantes hondureños que pacíficamente aspiran a que su país se mantenga libre de las irrespetuosas y desestabilizadoras intromisiones de Hugo Chávez porque quieren vivir en libertad y en democracia es el mismo que dice que debemos "respetar lo que los cubanos quieran", como si los pobres cubanos tuviesen posibilidad de manifestar lo que quieren. El Insulza que dijo que "no hay que intentar imponer soluciones o crear una agitación o un proceso conflictivo dentro de Cuba" es el mismo que como secretario general de la OEA está promoviendo el enfrentamiento violento y la desestabilización en Honduras. Insulza pretendió ser el candidato socialista a la presidencia de Chile en las elecciones que se celebrarán en diciembre de este año. Al no lograrlo optó por buscar su reelección en la OEA, para lo que necesita el apoyo de Chávez. Por ello, aprovechó la crisis en Honduras para ganar puntos con Chávez y su grupo.



Publicado por Gustavo Coronel

http://lasarmasdecoronel.blogspot.com/2009/07/conozca-al-verdadero-insulza.html
463  DBMA Espanol / Espanol Discussion / Sé que estoy condenado a muerte on: July 06, 2009, 04:42:12 PM
“Sé que estoy condenado a muerte”

Según sus propias denuncias Hugo Chávez ha sido objeto de más de veinte intentos de magnicidio; sin embargo, nunca se ha aprehendido a nadie por tales intentos.

Diego E. Arria

“Si me  asesinan culpo al presidente de los Estados Unidos, George W. Bush. “Esto lo digo –mira su reloj– a veinte minutos para las cuatro de la tarde, del dos de febrero de 2005”.

Según sus propias denuncias Hugo Chávez ha sido objeto de más de veinte intentos de magnicidio; sin embargo, nunca se ha aprehendido a nadie por tales intentos. Igualmente han pasado cuatro años, su sentencia no fue ejecutada, y George W. Bush no es ya presidente de los Estados Unidos. Toda una fantasía de quién, en palabras de Enrique Krauze, “se empeña en confundir la noble historia de Venezuela con su propia, pequeña, biografía”.

Durante la década chavista el número de muertes llega a 140 mil.

Pero sí hay algo que es real y trágico: durante estos cuatro años más de cincuenta mil venezolanos que han muerto violentamente sí podrían haber dicho: “si me asesinan culpamos a Hugo Chávez por haberse preocupado sólo por su supuesta inseguridad y no de la nuestra”. Durante la década chavista el número de muertes llega a 140 mil.

Caracas es hoy la ciudad más insegura del continente. En el país se ha hecho difícil saber quienes son más peligrosos, si los delincuentes o agentes de seguridad que operan con licencia para matar. Pero esta realidad no le inquieta al jefe del Estado, apegado a su vida y a la fantasía como nadie, y protegido, como ningún otro en nuestra historia, por oficiales cubanos. El líder de la revolución bolivariana no confía en sus compatriotas.

¿Y cómo llegamos a este nivel de  inseguridad? Comenzando su gobierno, en un acto público, el jefe de Estado le dio la señal de partida a la inseguridad  al preguntarle  al ministro de Defensa de la época: ¿No es cierto que si usted no tiene con que alimentar a su familia usted robaría? El ministro guardó silencio, pero las estadísticas indican que  a partir de ese día la impunidad y la permisividad se apoderaron del país. De hecho, la inseguridad fue asumida por el régimen como política de Estado para mantener aterrorizada a la población, a pesar que los sectores más afectados son los más pobres.

¿Qué busca el presidente de Venezuela denunciando atentados? El viejo dicho que cada quien juzga por su condición viene al caso, porque Chávez y sus compañeros golpistas intentaron asesinar el 4 de febrero de 1992 al presidente Carlos Andrés Pérez y a su familia, que dormía en la residencia presidencial –lo cual lo convirtió históricamente en un magnicida frustrado–por lo cual aún no ha sido juzgado. Y como no quiere el monopolio de tal infame condición busca compañía.

También los dictadores recurren a esta práctica para crearse imagen de víctimas valerosas. El caso más conspicuo es el de Fidel Castro quien dice haber sido objeto de más de doscientos atentados. Pero Castro no tiene necesidad de inventar, pues su participación en la guerra en Cuba evidencia que dista mucho de ser cobarde. Chávez, por el contrario, tiene un expediente muy deficitario en el capítulo de  valentía personal. Un elemento definitorio de ese capítulo lo representa la devastadora declaración del capitán Otto Gebauer, quien lo custodió en abril de 2002: “Chávez se me arrodilló, me abrazó las piernas y me dijo ‘Otto, por favor, mi capitán, que no me maten”. Por negarse a cambiar su declaración Gebauer fue condenado a doce años de prisión.

En cuanto a su última denuncia de que no fue a San Salvador porque le “iban a largar un cohete o dos a su avión” el Presidente tenía razón porque en verdad allí le esperaban dos fulminantes cohetes disparados por el presidente Mauricio Funes, quien en su discurso dijo que sus dos modelos de  gobernantes eran: Lula y Obama.

Con esta información la Asamblea Nacional de Venezuela que investiga el intento de volar a su jefe máximo debería concluir sus labores condenando al  magnicida Funes, quien, de paso, demostró que no es rehén del régimen venezolano, no importa con cuántos petrodólares haya contribuido a su campaña presidencial.


http://www.poder360.com/article_detail.php?id_article=2070
464  Politics, Religion, Science, Culture and Humanities / Politics & Religion / Chavez seen behind unrest in Peru on: July 06, 2009, 03:23:47 PM
Chavez seen behind unrest in Peru

By Kelly Hearn (Contact) | Monday, July 6, 2009

 
QUILLABAMBA, Peru | A national strike by thousands of rain-forest Indians is spawning accusations of a proxy war involving Venezuela and an emboldened peasant movement seeking to undermine Peru's pro-U.S. president.

For more than two months, thousands of natives have been protesting land reforms issued by President Alan Garcia. The laws -- required by a U.S.-Peru Free Trade Agreement -- open vast tracts of rain forest to private energy and agriculture investment.

In April, natives angered by the new laws donned war paint and grabbed spears, overran roads and rivers, seized control of jungle oil facilities and blocked rural airports.

Mr. Garcia initially said that the protesters would not force his hand. But he backtracked after a June 5 confrontation in the oil-rich Amazon region of Bagua left more than 30 police and protesters dead.

Congress voted down two of the laws on June 18, handing Mr. Garcia a defeat and the natives a new sense of power.

Mr. Garcia, who appoints the prime minister, also has agreed to name a replacement for Prime Minister Yehude Simon. On Friday, Mr. Simon said he planned to step down this week in response to criticism of the government's handling of the protests, Reuters news agency reported. Mr. Simon had indicated in mid-June that he would resign, but had not set a date.

Human rights groups say dozens of protesters were killed or are missing and are not accounted for in the official toll.

Opposition parties have blamed Mr. Simon for the violence. He was appointed in October after a corruption scandal led to a major government reshuffle.

His resignation would force the entire Cabinet to offer to step down, but Mr. Garcia is not expected to replace heads of key departments, such as the Finance Ministry. Mr. Garcia has not yet indicated who would replace Mr. Simon.

The conflict has threatened to slow Mr. Garcia's push to attract billions of dollars in foreign investment.

Critics say the president's investor-friendly policies have not done enough to lift incomes in a country where 36 percent of a population of 29 million live in poverty.

Still, many here have questioned how rain-forest peasants, who live hand to mouth, found the resources to strike for weeks.

Fingers have been pointing at Venezuelan President Hugo Chavez, who has been promoting socialist policies in this strategic region known for cocaine and energy resources.

Peruvian Congressman Edgar Nunez told The Washington Times last month that the congressional committee he heads has hard evidence that Mr. Chavez funded protesters through a network of grass-roots groups called "casas de ALBA." He declined to describe the evidence, saying only that investigations are ongoing.

Venezuela's government denies supporting the network.

Mr. Garcia, however, has accused his former presidential rival and Chavez acolyte, Ollanta Humala, of working with Venezuela's president to convince Indians to carry out what many in Peru see as acts of domestic terrorism.

Mr. Humala narrowly lost the presidency to Mr. Garcia in 2006. He embraced a Chavez-style populist platform including promises to nationalize oil, gas and mining. He is set to make another presidential run in 2011.

"Its obvious that the natives are being manipulated," said Roberto Ugarte, owner of a hotel not far from Cuzco, a major tourist attraction. "And its obvious that Chavez and Humala are involved. Our economy is working well, and now they want to change it."

Alvaro Vargas-Llosa, a senior fellow at the Washington-based Independent Institute, agreed.

"I give credibility to claims that they are involved," he said.

"Past experience shows that Humala, and more widely, the Chavez government, are heavily involved in efforts to destabilize outlying provinces and further an anti-democratic cause based on vaguely nationalist and very anti-democratic ideas."

Many say that Perus estimated 500,000 natives -- increasingly hemmed in and clamoring for their share of Amazonian oil and gas projects -- have found new organizations and resolve that will help Mr. Humala.

"This is the first time Indians have worked together and made a change," said Vincent Alagon, a Peruvian peasant who was interviewed recently standing near a flaming effigy of Mr. Garcia in the jungle town of Quillabama. "Alan Garcia is a murderer and a thief. We will make Humala president."

Mr. Vargas-Llosa said that natives are being manipulated and lack the organization and national agenda needed to make real political change.

"Natives have long been ignored by a government, so they respond when people come around with offers to help," he said. The protesters are being "bamboozled."

He added, "What these people really want is the opposite of what Chavez and Humala stand for. They want to own things, to exploit the rain forest themselves and to have property rights."

He said the Garcia presidency wont be the same following the protests.

"For the remainder of his term, he will have to take a defensive posture rather than a proactive one," Mr. Vargas-Llosa said.

Emboldened natives are likely to keep up demands for schools, roads, clinics and a seat at the oil-and-gas table.

While Mr. Humalas National Party has denied giving funding to protesters, many Peruvians - especially wealthy elites - think that Humala loyalists help protesters by dipping into local government checkbooks made fat by oil and natural-gas royalties.

For example, in the town of Quillabamba, native political organizers from an Indian federation called COMARU were openly given rides in government vehicles.

On June 11, a truck bearing a regional government seal carried native protesters to a planning meeting near the Urubamba River town of Ivochote in southeastern Peru.

Prohibited by a pending state of emergency, the meeting was held in a remote building where participants laid plans to take over a pumping facility on a natural-gas pipeline on June 15. The action was canceled at the last minute owing to progress in government negotiations.

The mayor of Convencion, which receives millions of dollars in royalties from the U.S.-backed Camisea Natural Gas Project, is a Humala loyalist named Hernan de la Torre. Mr. la Torre did not show up at a scheduled interview this month and failed to answer questions left on his voicemail about the government vehicles.


http://washingtontimes.com/news/2009/jul/06/peru-indians-demands-seen-as-stoked-by-chavez/print/
465  DBMA Espanol / Espanol Discussion / Chavez admite intromisión en Honduras on: July 06, 2009, 12:26:18 PM
Chávez mantuvo contacto con organizadores de la marcha

ND (05/07/09-7:25pm).-Durante un contacto telefónico con Telesur hace varios minutos, el presidente Chávez reveló que mantuvo contacto con los organizadores de la marcha de este domingo a favor de Zelaya.

¿Estaría entrometiéndose en los asuntos internos de Honduras? Juzgue usted.




http://www.noticierodigital.com/forum/viewtopic.php?t=549318
466  DBMA Espanol / Espanol Discussion / Axel Capriles M. // Los bonos de Lenin on: July 05, 2009, 10:03:09 AM
Axel Capriles M. // Los bonos de Lenin

¿Por qué los empresarios cosechan su ruina y alimentan al monstruo que los devorará?
Lenin tenía razón: los capitalistas son capaces de vender la cuerda con la que luego los ahorcarán.

Tal pareciera ser el caso de los empresarios venezolanos que han acudido a comprar el bono Pdvsa 2011. Cuando la empresa que soporta económicamente el proyecto totalitario del régimen está a punto de quebrar, sus próximas víctimas se apresuran a lanzarle un salvavidas de tres millardos de dólares con los que Pdvsa podrá paliar sus problemas y financiar las próximas confiscaciones y ataques a la propiedad.

Cuando el malandro está a punto de caer preso, la joven incauta le lanza una cuerda para que el malandro pueda escaparse y matarla con un tiro en la frente. ¿Por qué los banqueros, los industriales y profesionales, objetivos de la revolución socialista, cosechan su ruina y alimentan al monstruo que después los devorará? ¿Pura avaricia? ¿Ciega e instintiva codicia? Al parecer hay algo más. Estamos ante un desarreglo de la racionalidad colectiva, otra versión del dilema del prisionero.

Ya en 1965, Mancur Olson, en su obra, LA LÓGICA DE LA ACCIÓN COLECTIVA, había descrito los síntomas de la enfermedad que hoy aqueja con tanta fuerza a la sociedad venezolana: el individuo aislado buscando su propio interés no actuará en la consecución de la meta común o del interés colectivo.

Mientras cada individuo consiga un beneficio directo de su acción particular, el costo retardado de la agregación de resultados no es percibido con claridad.

Cada inversor pretende beneficiarse con la obtención de dólares a precio especial y no se detiene a pensar que su estrategia individual produce un resultado colectivo irracional: la perpetuación de un sistema de controles arbitrarios.

Mientras el populismo totalitario trabaja unido para el logro de metas claramente establecidas, la sociedad abierta y democrática flaquea por la atomización y aislamiento de sus voluntades individuales.

ACAPRILE@UCAB.EDU.VE


http://www.eluniversal.com/2009/07/02/opi_art_los-bonos-de-lenin_1454862.shtml
467  DBMA Espanol / Espanol Discussion / Golpe en Honduras Idiotas contra hipócritas on: July 05, 2009, 09:53:57 AM
Golpe en Honduras
Idiotas contra hipócritas

MOISÉS NAÍM 05/07/2009
 
¿Será que no leen? ¿Que no ven CNN? ¿O es que vivir en Honduras es como vivir en Marte? ¿O es que son idiotas? ¿A quién se le ocurre que en un país pequeño y pobre los militares pueden sacar al presidente de su cama pistola en mano y expulsarlo del país sin que la comunidad internacional reaccione con furibunda indignación? Un país grande y con bombas atómicas podría darse ese lujo sin sufrir mayores consecuencias, ¿pero Honduras? Honduras no.

El hecho es que las élites políticas y militares hondureñas dieron un golpe de Estado. Peor aún: no necesitaban hacerlo. Con aplicar las leyes les hubiese bastado, ya que el presidente Manuel Zelaya había incurrido en múltiples violaciones de la Constitución. La Corte Suprema, el Congreso y otras instituciones hondureñas así lo habían certificado. Más aún, tan sólo faltaban unos meses para las elecciones presidenciales. ¿Por qué se precipitaron? ¿Por qué utilizaron a los generales en vez de usar a los juristas?

Los golpistas aducen que se vieron obligados a actuar como lo hicieron ya que Zelaya, apoyado por Hugo Chávez, estaba dispuesto a usar trampas electorales para perpetuarse en el poder. Pero quizá el factor que más les estimuló a actuar fue que por las porosas fronteras hondureñas comenzaron a entrar agentes venezolanos y cubanos con maletas llenas de dólares y camionetas cargadas de armas. Los dólares y las armas, dicen, están destinados a organizar violentas milicias de Hondureños con Zelaya. Aun suponiendo que esto sea cierto, el golpe militar es inexcusable. Además, si el presidente Zelaya está incurso en todos los delitos de los cuales se le acusa, ¿por qué en vez de detenerlo para ser juzgado, lo sacaron del país?

Las torpezas hondureñas son sólo superadas por la explosión de hipocresía que han desencadenado.

Ni más ni menos que Raúl Castro —¡Raúl Castro!— pide sanciones mundiales contra un pequeño país cuyos líderes tomaron el poder por la fuerza. Hugo Chávez, cuya carrera política comenzó cuando lideró un sangriento golpe militar contra un Gobierno democrático, truena contra los golpistas hondureños y amenaza con una invasión. Los presidentes de ese bastión de democracia que se llama la Alternativa Bolivariana de las Américas (Bolivia, Cuba, Ecuador, Nicaragua y Venezuela) exigen indignados que se aplique inmediatamente la carta democrática de la Organización de los Estados Americanos (OEA). Con la firma de este documento en 2001, las naciones americanas acordaron que sólo los países democráticos pueden formar parte de la OEA. Según los presidentes del ALBA es lógico, por tanto, expulsar inmediatamente a Honduras. Esta lógica no se les apareció por ningún lado cuando hace poco abanderaron la iniciativa de incluir a Cuba en la OEA. El hecho de que ése no fuese un país democrático les parecía un detalle banal.

Para estos presidentes, que antes despreciaban a la OEA, ahora este organismo es el más importante de la región, y tratan a su secretario general, el chileno José Miguel Insulza, como el máximo garante de las democracias latinoamericanas. Hace no mucho, el presidente Chávez insultaba casi a diario a Insulza. Lo llamaba “insulso” y, con la elegancia intelectual que le caracteriza, lo calificó en televisión con el nombre que en Venezuela se usa para describir el vello anal. Es por tanto reconfortante ver que Honduras ha hecho recapacitar a Chávez y que ahora trabaja mancomunadamente con Insulza para proteger la democracia. Al menos, les debemos esto a los militares hondureños.

Y no podía faltar el imperio yanqui. El presidente de Bolivia, Evo Morales, denunció que esta crisis se ha fraguado en Washington. E insistió en que la intervención extranjera en los asuntos internos de los países es inaceptable. El hecho de que Obama haya denunciado firmemente la situación en Honduras y que no reconozca a las nuevas autoridades son detalles irrelevantes para el estadista boliviano. También ignora el hecho de que intervenir en la política interna de otros países es una de las actividades diarias de su mentor y financiero, el presidente venezolano.

Pero no todo en esta situación es torpeza e hipocresía. La crisis de Honduras les manda a los militares del continente una fuerte señal: los golpes militares ya no son lo que eran. No lo hagan. Y a los políticos de la región también les manda un claro mensaje: Hugo Chávez es tóxico. Manuel Zelaya le debe mucho a Chávez. Pero su cercanía con el teniente coronel le terminó costando mucho más de lo que le aportó.


Cronología de la crisis hondureña

- 27 de junio. Zelaya insiste en realizar una consulta para cambiar la Constitución y renovar su mandato, que ha sido declarada ilegal por la Corte Suprema, la fiscalía y el Legislativo. Cinco días antes, ha destituido al jefe de las Fuerzas Armadas por negarse a darle apoyo logístico.

28 de junio. De orden del poder judicial, un grupo de militares saca a Zelaya del Palacio Presidencial y lo deporta a Costa Rica. En medio de la condena internacional, el Congreso elige a Roberto Micheletti como presidente interino.

- 4 de julio. José Miguel Insulza, jefe de la OEA, fracasa en su intento de zanjar la crisis. El organismo debate expulsar a Honduras.

mnaim@elpais.es


http://www.elpais.com/articulo/internacional/Idiotas/hipocritas/elppgl/20090705elpepiint_2/Tes
468  DBMA Espanol / Espanol Discussion / Las tres opciones que tuvo Honduras on: July 01, 2009, 06:20:26 PM
Las tres opciones que tuvo Honduras

Creo que hace falta una megadosis de ingenuidad para pensar que Zelaya habría aceptado su destitución. Lejos de eso, habría disuelto el Congreso, habría decretado estado de sitio.

Escrito por Joaquín Samayoa   
Miércoles, 01 julio 2009
                  
Todos creíamos que los golpes de Estado habían quedado atrás para siempre en la historia política de América Latina. Todos habríamos deseado que, en efecto, así fuera. Confiábamos en que la realización de procesos electorales más o menos transparentes, el fin del militarismo y el sometimiento de los gobernantes a la institucionalidad democrática haría completamente innecesario que algún país tuviera que considerar, menos todavía ejecutar, la remoción forzosa de un presidente electo democráticamente. Pero la historia nunca avanza en línea recta; tiene valles y crestas, tiene rupturas y retrocesos.

La captura y expulsión del presidente Zelaya provocó una reacción casi unánime de censura, pero, en realidad, es todo lo que ha venido ocurriendo en Honduras en las últimas semanas lo que debe calificarse como un retroceso de la democracia. Los hechos políticos tienen causas y antecedentes que no deben ser ignorados. En Honduras, el retroceso de la democracia comenzó con el prepotente desprecio del orden constitucional e institucional que exhibió el presidente Zelaya en su intento de perpetuarse en el poder.

Los agentes del expansionismo chavista están indignados. Ya los conocemos. Apelan a los principios democráticos solo cuando les conviene. Pero ellos no son los únicos que han censurado el golpe. Hay quienes piensan que la separación de Zelaya estaba justificada, pero debió haberse llevado a cabo sin recurrir a la fuerza militar o bajo orden expresa de un organismo facultado por la Constitución para remover al presidente. Esto último es lo que yo habría preferido; sin embargo, antes de sumarme al coro de censura, tengo que hacerme la pregunta: ¿Había realmente otra forma de hacerlo?

Creo que hace falta una megadosis de ingenuidad para pensar que Zelaya habría aceptado su destitución. Lejos de eso, habría disuelto el Congreso, habría decretado estado de sitio, habría comprado lealtades en el Ejército, habría llamado en su defensa a las fuerzas militares de la gran patria bolivariana, habría hecho cualquier cosa para sostenerse.

Todo eso le habría merecido, si mucho, una tibia y pasajera condena internacional. Hay que entender que la OEA nunca ha servido para defender la democracia. En otros tiempos fue dominada por Estados Unidos y defendió a las dictaduras militares, luego tuvo un período de absoluta irrelevancia y pasó, en años recientes, a ser dominada por Chávez para defender a las dictaduras bolivarianas. Una vez que Zelaya hubiera afianzado su poder tras un fallido intento de destituirlo legalmente, ninguno de los que están censurando el golpe habría hecho nada por ayudar a los hondureños a sacudirse a su dictador.

Las instituciones hondureñas tenían únicamente tres opciones. La primera era quedarse de brazos cruzados y permitir que las cosas siguieran su curso hasta desembocar en una situación ya irreversible de instauración de un régimen chavista administrado a perpetuidad por Zelaya. La segunda era intentar deshacerse del presidente por las buenas, lo cual le habría concedido a Zelaya el tiempo suficiente para solicitar el respaldo militar venezolano, convirtiendo a Honduras en escenario de una sangrienta guerra. Optaron por la tercera, un golpe militar sorpresivo e incruento para evitar que Zelaya consumara sus planes de perpetuarse en el poder.

A diferencia de los golpes militares de la segunda mitad del siglo pasado, la remoción forzosa de Zelaya contó con el respaldo unánime del Congreso y dejó intacta la institucionalidad del país. Seguramente ni los protagonistas del golpe ni los que hemos observado desde fuera los acontecimientos habríamos deseado que se tuviera que llegar a una acción de ese tipo, pero la política real rara vez deja margen para acciones enteramente libres de reproche.

Cualquier golpe de Estado es lamentable. Sin embargo, son los hondureños los que tendrán que enfrentar las consecuencias de uno u otro de los posibles cursos de acción y, consiguientemente, debiera permitírseles resolver su problema sin interferencia extranjera. Hay razones válidas para objetar un golpe de estado. Lo que no es correcto es el doble estándar de quienes lo censuran por lo que implica de ruptura del orden constitucional, pero guardan cobarde silencio ante otras violaciones, tal vez más graves, de ese orden que dicen defender.

El nuevo gobierno hondureño tendrá que resistir fuertes presiones exigiendo la restitución del depuesto presidente. Si no le doblan el brazo, tendrá que subsistir unos meses, hasta las elecciones de noviembre, sin reconocimientos y soportando sanciones internacionales. Ese es el precio que los hondureños pagarían por su soberanía y por haberse atrevido a poner el primer dique de contención al expansionismo chavista en la región centroamericana.

 
Las tres opciones que tuvo Honduras
469  DBMA Espanol / Espanol Discussion / Chavez: Ud. es un pendejo, Dr. Insulza on: July 01, 2009, 08:50:40 AM
Ahora Chavez lo adula pero antes fué un pendejo:

470  DBMA Espanol / Espanol Discussion / Chavez: Ud. es un pendejo, Dr. Insulza on: July 01, 2009, 08:49:28 AM
Ahora Chavez lo adula pero antes fué un pendejo:

471  DBMA Espanol / Espanol Discussion / Viaje al Chavismo on: July 01, 2009, 08:34:35 AM
Un excelente documental sobre el chavismo con entrevistas a ex-guerilleros, periodistas, sindicalistas, curas, o sea, un amplio espectro del pueblo venezolano. Si tienes unos 50 minutos disponibles, te lo recomiendo altamente para ayudar a enternder de que se trata el chavismo.

Es especialmente importante cuando Chavez trata de aumentar su esfera de influencia a traves de títeres apoyados por petro- dolares y narco-dolares.

La triste realidad es que Chavez es el producto del voto-castigo. En vez de buscar lideres buenos, votamos por lideres que prometen castigar a los malos salientes.

http://venezuelanoticia.com/wwwvenezuelanoticia/2009/06/viaje-al-chavismo-13-de-junio-video/#more-8035



472  Politics, Religion, Science, Culture and Humanities / Politics & Religion / Re: Latin America on: June 30, 2009, 11:57:17 AM
Nelson Bocaranda is a Venezuelan news commentator frequently on the money with his "Runrunes." On Twitter:

"Anótenlo:Poco a poco cambia percepción "golpe" hondureño.Ni Europa ni USA bloquearán.IFotos izquierda radical junto a Zelaya réstanle apoyo"

"OJO: Washington,México,Ottawa,NYC ,Londres y Madrid intensifican conversaciones telefónicas para evaluar caso Honduras con visión NO GOLPE"

"A favor del nuevo gobierno que CONSTITUCION no se violó tras sacar a Zelaya quien promocionó a Micheletti hace 1 año como presidenciable"

"Cristina Kirchner acaba de anunciar que acompañara a Zelaya en su regreso.Chávez la llamó para que sirviera -como mujer- de amparo al grupo"

This promises to be an interesting showdown. In Venezuela we had the misfortune of allowing Jimmy Carter to call a stolen referendum "fair." With Zelaya cooler heads might just realize that what Honduras did was quite legal when they deposed a president who was breaking the law even after being told that he was breaking the law.

The issue is that the Constitution of Honduras says that there is no presidential reelection and that this clause cannot be amended. This clause is what makes the referendum called by Zelaya subversive! The referendum is anti-constitutional.

473  DBMA Espanol / Espanol Discussion / Agregó que el detonante de la crisis fue la intromisión chavista en Honduras. on: June 30, 2009, 08:30:27 AM
Ola de rechazo al golpe de estado en Honduras


Algunos legisladores norteamericanos, sin embargo, expresaron preocupación sobre el peligro de respaldar a las partes en disputa.

''Es tiempo de detener la ráfaga de condenas y resoluciones basadas, en algunos casos, únicamente en las declaraciones de Zelaya y sus protectores de Venezuela, Nicaragua, Bolivia, Ecuador y Cuba'', afirmó la representante Ileana Ros-Lehtinen, en una declaración enviada a El Nuevo Herald.

Ros-Lehtinen, republicana de la Florida, precisó que Zelaya ``claramente violó la Constitución hondureña al seguir adelante con su referendum para extender su mandato''.

El senador demócrata de la Florida, Bill Nelson, influyente miembro del Comité de Relaciones Exteriores del Senado, dijo el lunes que Zelaya se encontraba en una situación de violación a la Constitución y al sistema legal de Honduras, pero se mostró contrario a la intervención militar que provocó su abrupta salida.

El senador republicano Mel Martínez, también de la Florida, lamentó el silencio mantenido por Estados Unidos y otros países frente a los ''abusos de poder por parte del poder ejecutivo de Honduras''. Sin embargo, dejó en claro, que cualquier ruptura del orden constitucional era inaceptable, ``sin importar quien lo cometa''.

Martínez dijo que ni Estados Unidos ni otros países deberían tomar posición a favor o en contra de lo que calificó de ''disputa constitucional'', y recomendó promover el diálogo entre los hondureños y ``ayudarlos a mantener la fecha para las elecciones presidenciales [de noviembre próximo]''.

Según analistas consultados por El Nuevo Herald, las salidas a la crisis podrían variar, pero los hondureños deben tener un papel protagónico.

''Como otros líderes latinoamericanos, el presidente Zelaya cayó víctima del virus de la reelección presidencial'', dijo Kevin Casas-Zamora, ex vicepresidente de Costa Rica y experto en temas latinoamericanos del Brooking Institution, con sede en Washington, D.C. ``Y siguió su ambición con total irrespeto por la Constitución''.

Casas-Zamora propuso que ``sea el sistema legal el que se haga cargo''.

''Si Zelaya debe ser enjuiciado por su atolondrado intento de subvertir la Constitución de Honduras, entonces las cortes deben proceder tan rigurosamente como sea posible. Y lo mismo aplica a los perpetradores del golpe'', indicó.

Diego Arria, ex diplomático venezolano que presidió el Consejo de Seguridad de Naciones Unidas de 1992 a 1993, dijo que había dos cosas claras en la situación.

'Fue sacado a la fuerza un presidente electo democráticamente, pero este presidente violó una norma constitucional `pétrea', que lo condena explícitamente como traidor a la patria al intentar reformar la Constitución'', enfatizó Arria.

Agregó que el detonante de la crisis fue la intromisión chavista en Honduras.

''Lo más probable es que si Chávez no se hubiese metido, o Zelaya retrocede en respeto a las leyes, la situación se hubiese resuelto de otra manera'', señaló.

Para el diplomático, una solución viable sería convocar a elecciones en un plazo de 60 días y ``dejar a los hondureños decidir su propio destino''.

http://www.elnuevoherald.com/noticias/america_latina/story/486465-p2.html
474  DBMA Espanol / Espanol Discussion / De nuevo las repúblicas bananeras on: June 30, 2009, 08:21:57 AM
De nuevo las repúblicas bananeras
Joaquín Villalobos 30/06/2009
 
Centroamérica es la región más frágil de Latinoamérica; en ella conviven Guatemala, que fue la dictadura más sanguinaria, El Salvador, el país más violento, dos de los tres más pobres, Honduras y Nicaragua, y, paradójicamente, la más estable de las democracias, Costa Rica. En los 80, Centroamérica sufrió el más sangriento conflicto del continente desde la Revolución Mexicana. Casi medio millón de muertos y varios millones de desplazados en una guerra que duró más de una década. Durante esa guerra se enfrentaron 300.000 hombres entre regulares e irregulares en El Salvador, Guatemala y Nicaragua. En aquellos años Estados Unidos toleró un genocidio en Guatemala, ocupó militarmente Honduras, gobernó El Salvador, hizo la guerra a Nicaragua y terminó invadiendo Panamá con sus tropas en 1989.

Centroamérica fue conocida siempre como tierra de fraudes, cuartelazos, caudillos, dictadores militares, oligarquías voraces, magnicidios y guerrillas. La pacificación de los 90 abrió la esperanza de una institucionalidad democrática duradera, pero el fraude electoral de Nicaragua el año pasado y el reciente golpe en Honduras hacen pensar que las repúblicas bananeras están de vuelta.

Estados muy débiles están recibiendo la embestida simultánea de narco-dólares criminales procedentes de EE UU y de petrodólares ideológicos procedentes de Venezuela. Los primeros compran voluntades para obtener complicidades con el narcotráfico y los segundos compran alineamientos políticos que están rompiendo la unidad de los países: y ambos destruyen a las instituciones. Luego del fraude electoral el Gobierno del presidente Ortega en Nicaragua luce cada vez más como una resurrección del dictador Somoza. Recientemente en Guatemala una víctima acusó al presidente Colom de su asesinato mediante un vídeo grabado previamente. El hecho luce como una perversa conspiración del narcotráfico para derrocar a un Gobierno extremadamente débil.

En El Salvador el primer Gobierno de izquierda de su historia apunta a ser igualmente débil como resultado del conflicto entre un presidente que quiere mantenerse en un centroizquierda, como Lula, mientras su partido, el FMLN, hará todo lo posible por alinearse con Chávez. Pero lo más explosivo ha ocurrido en Honduras, allí la influencia de Venezuela logró polarizar a un sistema de partidos de más de un siglo de existencia, dividiendo como nunca a los hondureños. El resultado ha sido el derrocamiento del presidente Zelaya mediante una acción ejecutada por las Fuerzas Armadas con la aprobación unánime del Congreso, de la Corte Suprema de Justicia y de todos los partidos políticos, incluido el del propio presidente.

En Honduras se ha roto la cuerda de un conflicto geopolítico que viene creciendo en toda Latinoamérica, cuando Chávez se mete lo mismo en Colombia, que en Perú, Argentina o Bolivia. Honduras, una sociedad conservadora, de cultura política provinciana y primaria, de larga tradición golpista y con una izquierda también conservadora y pacifista, fue sometida a los debates del modelo bolivariano de reforma constitucional, reelección y socialismo del siglo XXI. El miedo es el motor de todos los conflictos y Honduras no es la excepción. El miedo que generó el acercamiento del derrocado presidente Zelaya al coronel Chávez condujo a que la clase política hondureña hiciera lo que sabe hacer en esos casos. Enjuiciar al presidente era demasiado sofisticado para Honduras. Ahora el problema se ha vuelto mucho más grave, ya que ningún presidente latinoamericano quiere llegar en pijama a otro país.

Sin duda hay que rechazar el golpe, pero la comunidad internacional debe tener en cuenta que las políticas autoritarias en Bolivia, Ecuador, Nicaragua y Venezuela se han convertido en una seria provocación para las fuerzas conservadoras y centristas de toda la región. Las expropiaciones de empresas, los cierres de medios de comunicación, la intimidación callejera, las arbitrariedades judiciales, las reelecciones perpetuas y los fraudes son como golpes de Estado graduales. La polarización ideológica chavista está debilitando sociedades amenazadas por miles de pandilleros y poderosos carteles. Centroamérica puede convertirse en un bastión del crimen organizado que dé refugio a mafiosos y terroristas en medio de un caos y una inseguridad endémica que genere millones de emigrantes.

La comunidad internacional es determinante para salvar a la región, pero el problema es más complicado de lo que parece. No es sólo de instituciones violentadas, sino de provocaciones, miedos y reacciones ya desatadas. La región necesita un plan de despolarización ideológica y otro de defensa integrada de su seguridad. En Centroamérica ya hubo guerras y revoluciones y la desmilitarización acelerada de Guatemala entregó ese país al narcotráfico. En el fondo está la viabilidad de pequeños Estados con economías de juguete manejados como fincas por sus caudillos. Centroamérica hubiese sido mejor como una sola república, pero británicos y estadounidenses se empeñaron hace dos siglos en dejarlas como repúblicas bananeras para poder controlar el Estrecho. Ahora, estos Estados son tan débiles que no pueden defenderse por sí mismos e igual los puede comprar un narcotraficante como el Chapo Guzmán o un dictador petrolero como Chávez.

Joaquín Villalobos, ex guerrillero salvadoreño, es consultor para la resolución de conflictos internacionales.


http://www.elpais.com/articulo/opinion/nuevo/republicas/bananeras/elpepiopi/20090630elpepiopi_5/Tes
475  Politics, Religion, Science, Culture and Humanities / Politics & Religion / Re: Latin America on: June 29, 2009, 10:05:18 PM
Attention - Captainccs  (sorry, I did not know where to post; further, unfortunately, I don't speak Spanish so I cannot go to the Spanish forum)
And while we may disagree sometimes, you seem bright and often have good opinions, so...


Hello JDN!

Sorry about not replying sooner but I only found out about this thread today.

Quote
You said today;
It is important to stress that the people of Palestine elected HAMAS, they back HAMAS, and therefore they are as responsible as HAMAS for the suffering they are inflicting on themselves.

Change the words; insert Chavez where you say Hamas.

So true. So sad!

Quote
Now I am not saying that Chavez is a terrorist (?), nor nearly as terrible as the Hamas, but... to be honest I am not a big fan of the guy.  Yet he was freely elected (and trying hard it seems for
another (illegal) term.  But my point is that he was freely elected.  I mean I don't like Bush for numerous reasons, but I respect him and respect the office.  And of course, he was freely elected
and reelected and despite the polls,  gracefully with honor will retire this month.  If you have time, could you enlighten me as to why Chavez was freely elected and again reelected?  Maybe you are a fan of his? 
Or maybe not, but I don't get it.  I am told (my good friend of mine is Ecuadorian) that Venezuela is a rich and beautiful country; why elect and reelect a guy like this???  I am not looking for a fight; only education. 

I am most definitively not a fan of Chavez.

Chavez got elected in 1998 because president Caldera gave him a pardon and let him out of jail. He should still be in jail for the coup he staged in 1992.

Chavez got elected in 1998 because for 45 years the so called "democracy" ruined the country and people were looking for a Messiah. There was this idea that a military man might be the saviour based on the very successful government of General Marcos Perez Jimenez from 1948 to 1958. While I definitively approved of Perez Jimenez I was not ready for a military government and I told my friends as much when they talked about the benefits of a coup. There are no quick solutions.

The first Chavez election is easy to understand, people were sick and tired of the status quo. Important national figures like Arturo Uslar Pietri were proposing non-democratic solutions. Our democracy was a mess but slowly improving but in the end it died. You might want to read:

Uslar Pietri, Venezuelan Democracy's Undertaker

By the time people realized that they didn't want Chavez, the damage was done: the military was purged, the congress was packed by Chavez allies as was the supreme court. Elections were rigged. People who signed for the recall referendum were blacklisted.  Chavez used the oil wealth to illegally promote himself. The opposition news channels were shut down. Opposition  reporters were persecuted or murdered. And the tale of woes goes on.

Venezuela is  a rich and beautiful country but more important, Venezuelans are a lovely and noble people. On our marina website I have collected cruising logs by people who have visited our country. I think you'll find it interesting reading:

Bahia Redonda Cruising Logs

By necessity the above is just a very brief synopsis but I think it paints a true picture.
476  DBMA Espanol / Espanol Discussion / Diego Arria on CNN on: June 29, 2009, 01:53:18 PM
Sobre la necesidad de defender la constitución de Honduras.


Honduras regional implications 4:21
CNN's Pauline Chiou talks with former Venezuelan ambassador to the U.N. about the military led coup in Honduras.

http://edition.cnn.com/video/data/2.0/video/world/2009/06/29/chiou.intv.arria.honduras.cnn.html
477  DBMA Espanol / Espanol Discussion / Arria: El mundo se enfrenta a salida legítima que asumió Honduras on: June 29, 2009, 12:05:42 PM
Diego Arria fué gobernador de Caracas durante el gobierno de Carlos Andrés Pérez (CAP). Comparto su opinión que la salida que le dió Honduras a su crisis presidencial es perfectamente legítima. Primero, tanto la corte suprema de justicia como el congreso le dijeron a  Zelaya que el propuesto referendo no era legal. En vista que persistia en ejecutar un referendo ilegal (con material suplido por Venezuela), los dos cuerpos ordenaron a los militares a expulsar a presidente.

Si dos de los trés cuerpos constiticionales no tienen el derecho de actuar, ¿quien lo tiene? ¿Que o quien le da derecho a Obama  a meterse donde no cabe? ¿Es acaso esta intromisión de Obama su forma de probar su amistad con Chávez? Amistad que prometió en Trinidad.


Marta Colomina
6:00 am a las 8:00 am
UNION RADIO

Arria: El mundo se enfrenta a salida legítima que asumió Honduras

(UNION RADIO)- El embajador y exfuncionarios venezolano en la ONU, Diego Arria, considera que la comunidad internacional está enfrentada ante una nación como Honduras que le dice al mundo que decidió resolver la crisis de manera legítima a través de la Corte Suprema de Justicia.
Escuche a Diego Arria

"Una de las opciones es hacer elecciones de manera inmediata, y yo veo muy difícil que hagan regresar a Zelaya"

“El estado hondureño tiene tres poderes, y no es solo el Ejecutivo el que puede tener derecho a pasar por encima a los otros poderes. Una de las opciones es hacer elecciones de manera inmediata, y yo veo muy difícil que hagan regresar a Zelaya de la manera como algunos han pensado”, indicó en Unión Radio.

“El punto va a ser si la comunidad internacional de alguna manera piensa que es respetable o no que un país resuelva constitucionalmente su crisis como fue en Perú, Bolivia y porqué a Honduras no se lo van a permitir”.

Consideró que el hecho de que el Congreso y la Corte Suprema hondureña hayan votado por unanimidad “significa que los hondureños están viendo su realidad de una manera muy particular a la que se ve desde afuera”.

Señaló que lo ocurrido ayer en Honduras es un caso sin precedentes en el que está claro que no asumieron los militares el poder, sino los civiles. No obstante, consideró inaceptable la forma en que varios militares sacaron de Casa Presidencial al presidente Zelaya.

“Lo que despierta la inquietud es que el presidente Zelaya ayer decía que iba a hacer una encuesta que no era vinculante, “cuando eso no era verdad, porque él trató de hacer lo mismo de Chávez en 1999 de introducir la figura del referendo”.

El presidente Zelaya empujado por Chávez que le manda recursos y gente procede a hacerlo y no era una encuesta, sino que querían introducir una cuarta urna que violaría la Constitución, expresó.
 
Para Arria el comportamiento del presidente Chávez “detonó y aceleró esta crisis. La responsabilidad de Chávez en este proceso es determinante y el rechazo es muy significativo”.
 
“Chávez quiere crear un neo imperialismo en la región con el ALBA, es como querer reemplazar a la OEA y la ONU”.
 
Lamentó que el presidente Chávez “ha estado peor que Zelaya que ha sido más discreto en sus declaraciones”.


http://www.unionradio.net/Actualidad/?NewsId=16558
478  DBMA Espanol / Espanol Discussion / Honduras on: June 29, 2009, 09:31:38 AM
Debemos defender la democracia en Honduras contra el chavismo no importa lo que diga Obama, el amigo de Chavez


Honduras Defends Its Democracy

Fidel Castro and Hillary Clinton object.

By MARY ANASTASIA O'GRADY

Hugo Chávez's coalition-building efforts suffered a setback yesterday when the Honduran military sent its president packing for abusing the nation's constitution.

It seems that President Mel Zelaya miscalculated when he tried to emulate the success of his good friend Hugo in reshaping the Honduran Constitution to his liking.

But Honduras is not out of the Venezuelan woods yet. Yesterday the Central American country was being pressured to restore the authoritarian Mr. Zelaya by the likes of Fidel Castro, Daniel Ortega, Hillary Clinton and, of course, Hugo himself. The Organization of American States, having ignored Mr. Zelaya's abuses, also wants him back in power. It will be a miracle if Honduran patriots can hold their ground.


Associated Press

That Mr. Zelaya acted as if he were above the law, there is no doubt. While Honduran law allows for a constitutional rewrite, the power to open that door does not lie with the president. A constituent assembly can only be called through a national referendum approved by its Congress.

But Mr. Zelaya declared the vote on his own and had Mr. Chávez ship him the necessary ballots from Venezuela. The Supreme Court ruled his referendum unconstitutional, and it instructed the military not to carry out the logistics of the vote as it normally would do.

The top military commander, Gen. Romeo Vásquez Velásquez, told the president that he would have to comply. Mr. Zelaya promptly fired him. The Supreme Court ordered him reinstated. Mr. Zelaya refused.

Calculating that some critical mass of Hondurans would take his side, the president decided he would run the referendum himself. So on Thursday he led a mob that broke into the military installation where the ballots from Venezuela were being stored and then had his supporters distribute them in defiance of the Supreme Court's order.

The attorney general had already made clear that the referendum was illegal, and he further announced that he would prosecute anyone involved in carrying it out. Yesterday, Mr. Zelaya was arrested by the military and is now in exile in Costa Rica.

It remains to be seen what Mr. Zelaya's next move will be. It's not surprising that chavistas throughout the region are claiming that he was victim of a military coup. They want to hide the fact that the military was acting on a court order to defend the rule of law and the constitution, and that the Congress asserted itself for that purpose, too.

Mrs. Clinton has piled on as well. Yesterday she accused Honduras of violating "the precepts of the Interamerican Democratic Charter" and said it "should be condemned by all." Fidel Castro did just that. Mr. Chávez pledged to overthrow the new government.

Honduras is fighting back by strictly following the constitution. The Honduran Congress met in emergency session yesterday and designated its president as the interim executive as stipulated in Honduran law. It also said that presidential elections set for November will go forward. The Supreme Court later said that the military acted on its orders. It also said that when Mr. Zelaya realized that he was going to be prosecuted for his illegal behavior, he agreed to an offer to resign in exchange for safe passage out of the country. Mr. Zelaya denies it.

Many Hondurans are going to be celebrating Mr. Zelaya's foreign excursion. Street protests against his heavy-handed tactics had already begun last week. On Friday a large number of military reservists took their turn. "We won't go backwards," one sign said. "We want to live in peace, freedom and development."

Besides opposition from the Congress, the Supreme Court, the electoral tribunal and the attorney general, the president had also become persona non grata with the Catholic Church and numerous evangelical church leaders. On Thursday evening his own party in Congress sponsored a resolution to investigate whether he is mentally unfit to remain in office.

For Hondurans who still remember military dictatorship, Mr. Zelaya also has another strike against him: He keeps rotten company. Earlier this month he hosted an OAS general assembly and led the effort, along side OAS Secretary General José Miguel Insulza, to bring Cuba back into the supposedly democratic organization.

The OAS response is no surprise. Former Argentine Ambassador to the U.N. Emilio Cárdenas told me on Saturday that he was concerned that "the OAS under Insulza has not taken seriously the so-called 'democratic charter.' It seems to believe that only military 'coups' can challenge democracy. The truth is that democracy can be challenged from within, as the experiences of Venezuela, Bolivia, Ecuador, Nicaragua, and now Honduras, prove." A less-kind interpretation of Mr. Insulza's judgment is that he doesn't mind the Chávez-style coup.

The struggle against chavismo has never been about left-right politics. It is about defending the independence of institutions that keep presidents from becoming dictators. This crisis clearly delineates the problem. In failing to come to the aid of checks and balances, Mrs. Clinton and Mr. Insulza expose their true colors.

http://online.wsj.com/article/SB124623220955866301.html
479  DBMA Espanol / Espanol Discussion / Los K: otra derrota de Chávez on: June 29, 2009, 09:23:10 AM
Los K: otra derrota de Chávez

por Eduardo CASANOVA

Con todas las miradas fijas en la crisis de Honduras, una gran noticia casi ha pasado inadvertida: la derrota de los Kirchner en Argentina, que es también un fracaso del teniente coronel Chávez Frías. En efecto, el teniente coronel golpista venezolano ha invertido una buena fortuna en ayudar a los Kirchner como parte de su esquema de convertirse en el amo de la América española. Buena parte de los recursos que tanta falta han hecho en Venezuela fueron desviados, mediante los famosos maletines o valijas, hacia los pagos de la pareja del Pingüino y su señora, que así se constituyeron en los representantes del chavismo en el Cono Sur. Muy a lo Chávez la emprendieron contra los productores del campo, seguros de que así ganaban puntos con el teniente coronel y ¿por qué no? con los descamisados y los cabecitas negras, Pero algo no les funcionó. Frente a estas elecciones legislativas basaron su estrategia en dos elementos: adelantarlas para evitar un mayor deterioro de sus bases y poner todo el peso del ex-presidente, hoy Primer Damo, para buscar votos en la Provincia de Buenos Aires. Pero, sí, algo les salió mal. Muy mal. El rival de K., De Narváez, le ganó en buena lid y lo dejó solo, fané y descangallado, y en el resto del país no les fue mejor. Como explica “La Nación” de Buenos Aires en su noticia principal de hoy, lunes 29 de junio de 2009: “el oficialismo quedó relegado en la Capital, Córdoba, Mendoza, Santa Fe, Entre Ríos y hasta en Santa Cruz”. Y lo más importante de todo: quedó en clara minoría en las dos cámaras del Congreso. Es decir, una derrota con todas las de la ley. También apunta “La Nación” que “Estas elecciones también marcaron la irrupción en el Congreso de la dirigencia ruralista, que saltó a la escena política a partir del conflicto con el Gobierno del año pasado. En Entre Ríos, la lista del Acuerdo Cívico y Social, liderada por dos dirigentes agrarios, venció al peronismo unido de Jorge Busti y el gobernador Sergio Urribarri. En total, cosecharon 11 legisladores nacionales.” Una triste y ojalá aleccionadora derrota de los que, alentados por un teniente coronel golpista venezolano, quisieron abusar del poder. Que con su pan se lo coman.


http://literanova.eduardocasanova.com/index.php/2009/06/29/los-k-otra-derrota-de-chavez
480  DBMA Espanol / Espanol Discussion / Rastracuersismo o muerte ¡Jalaremos! on: June 25, 2009, 03:36:13 PM
Rastracuersismo o muerte ¡Jalaremos! (jueves 25 de junio de 2009)

Trinchera

Publicado el 25.06.2009 10:43
Por Eleonora Bruzual

Rodeado de mendicantes, chulos, trasgresores y aduladores Hugo Chávez volvió a irrespetar el Campo de Carabobo, lugar donde nació Venezuela para la soberanía, para la dignidad y la independencia y hoy, a causa de este infame militar traidor, allí en ese campo, vemos a los aprovechados depredadores, al militarote y su banda armada, exponentes del deshonor y la canallada, montando un templete que es parte de la estrategia de sembrar miedo a los fines de ver como se eterniza en el poder y así toda la fauna no pierde la gallina de los huevos de oro que es este pobre país saqueado.
 
Llegaron todos o casi todos… Más ávidos que nunca y con seguridad asustados ante la posibilidad de que ya el dadivoso déspota no tenga tanto dinero y de repente no le quede mucho tiempo… Vimos a los chulos regodeándose al lado de quien los mantiene… Estaban Evo Morales, Rafael Correa, el incestuoso Daniel Ortega, dos zánganos de ese Caribe angloparlante que ha resultado plagado de depredadores, la canciller de Honduras tan patética como su jefe Zelaya, y claro, ese generalato sin honor ni dignidad, arrodillados ante los cubanos castrocomunistas que les ordenan y mandan y que les saben de una desvergüenza total
 
Montado sobre un tanque, como para infundir aún más miedo, apareció uno de los más emblemáticos aduladores del déspota. Se llama Cliver Alcalá Cordones, famoso por abusos, arbitrariedades y rastracuerismos. Tiene rango de general de brigada y es perfecto para mostrarnos el grado de indignidad de ese ejercito del cual muchos se cuidan de no decir nada aunque frente a nosotros tengamos a cubanos comandando lo que alguna vez fue un ejercito “Forjador de libertades” como proclamaba la institución.
 
No me explico cómo se puede ser tan cómplice para pretender esperar de ese atajo de traidores de uniforme, alguna acción en contra de esta tiranía que nos ha convertido en la provincia cubana más al sur y bajo órdenes de la tiranía castrista… Cuando escucho a estultos y vivarachos decir que los militares reaccionarán, de verdad que me río, porque de ellos lo que podemos esperar está a la vista…
 
Alcalá Cordones  inicio al desfile militar en conmemoración del 188º aniversario de la Batalla de Carabobo y día del Ejército y no pudo iniciarlo de manera más complaciente para con los invasores castrocomunistas que vociferando ¡Patria socialismo o muerte! Se declaró antiimperialista este generalucho mientras nos mostraba su indigna entrega a la invasión cubana que ha copado por completo los centros del poder en Chavezuela.
 
Y con esta tiranía impuesta y controlada desde La Habana es que Mr. Obama se apresura a mejorar sus relaciones… Igual que con los crímenes de cincuenta años de tiranía castrocomunista, vemos como el gobierno norteamericano tampoco se preocupa de los crímenes que ya es imposible que Chávez esconda…
 
Corre un rumor que no he podido confirmar aún y que asegura que Antonio Ledezma, Alcalde Mayor de Caracas y uno de los más fuertes opositores al déspota, tenía prevista, en su gira por los Estados Unidos para buscar "apoyo externo para la democracia" en Venezuela, una reunión con Barack Obama, y esta reunión le fue anulada sin muchas explicaciones…
 
Repito que hasta ahora no tengo más que rumores sin ninguna autenticidad, y al respecto de la reunión Obama Ledezma no consigo información ni en la prensa norteamericana ni en la de Venezuela, sin embargo, aquí vuelvo a esa máxima popular que aconseja “Pensar mal para acertar” , sobre todo leyendo que ya es oficial por parte del chavismo, la normalización de relaciones diplomáticas entre Cubazuela y los Estados Unidos y que en breve se realizará lo que se considera intercambio de embajadores, retirados tras la crisis de septiembre del año 2008, asunto que ha hecho público el chofer canciller Nicolás Maduro y que no oficializa aún Estados Unidos.
 
Sólo se supo este miércoles pasado que el portavoz del Departamento de Estado, Ian Kelly, aseguraba que  están tomando las decisiones necesarias para cumplir con ese objetivo, y creen que intercambiar embajadores beneficia a ambos países… Es pertinente seguir indagando, y conocer las impresiones de Ledezma sobre esa democracia norteamericana tan poco solidaria con los que combaten a tiranos y déspotas.


http://www.gentiuno.com/articulo.asp?articulo=7782

481  DBMA Espanol / Espanol Discussion / La trampa del odio on: June 13, 2009, 07:12:15 AM
Péndulo de Rafael Poleo

La trampa del odio

La polarización que hoy divide a los venezolanos comenzó con un estallido de odio en 1989 (El Caracazo), fue políticamente capitalizada por Chávez en 1998 y hoy nos ha metido en una trampa histórica. Quienes no seremos los más conscientes y lúcidos pero quizá tengamos la sangre fría que la hora requiere, estamos en la obligación de impedir que la sangre llegue al río, vieja expresión que de repente puede convertirse en algo más que una metáfora.

Chávez está atrapado entre la astuta y continuada erosión que le causa el Imperio y la manipulación psicológica de la inteligencia fidelista que le estimula una paranoia persecutoria totalmente natural en su caso.


La situación venezolana se va haciendo más y más delicada a medida que el régimen chavista se debilita y en consecuencia extrema la represión así como la violencia física y verbal. La selección de un ministro de Interior y Justicia proveniente del fundamentalismo islámico criollo para responder -y en términos despectivos- a los obispos y al propio Sumo Pontífice cuando desde la sede papal expresan su angustia por los niveles de crispación y odio palpables en Venezuela, puede considerarse una muestra más del desequilibrio psíquico exacerbado por la fatiga presidencial. Pero ésta es una percepción del cronista que alguien tiene derecho a considerar subjetiva. Lo objetivo es que al régimen no le importa insultar a los representantes de lo que sigue siendo la mayor comunidad religiosa latinoamericana, no obstante los esfuerzos del Imperio -que existe y es maluco- para reemplazarla por una variopinta disidencia protestante.

 A las personas más responsables -pudieran ser aquellas con mayor conocimiento de la Historia y de la mecánica de las sociedades- corresponde una reacción cuidadosa frente a este cuadro de provocación. Aceptar el reto del odio sería caer en la trampa que el régimen se tiende a sí mismo. En lo que a este cronista cabe, suya es la tendencia a conservar e incrementar la sangre fría cuando a los demás les intoxican las distintas variedades del miedo.

 Es de elemental sabiduría que el odio es una mezcla de miedo y cólera en partes más o menos iguales. El miedo como la cólera son malos consejeros y juntos potencian sus dañinos efectos. En el ánimo del presidente Chávez hay miedos muy explicables. Ojo: lejos estoy de considerarle cobarde. Cierto que cuando conspiró lo hizo bajo la protección de poderosos generales y los acontecimientos los siguió a distancia, desde La Planicie. Pero cuando dijo “Por ahora” demostró una innegable presencia de ánimo, se mostró firme en prisión y el 11 de abril tuvo la frialdad necesaria para ganar tiempo en espera de un reflujo que efectivamente se produjo. Son los hechos.

 De modo que Chávez no es ni más ni menos miedoso que cualquier mortal. Sólo que se está jugando una papeleta donde a cualquiera le va la vida, y eso es malo para el sueño de quien ya dormía poco. Todos sabemos que la falta de sueño aumenta la irritabilidad y dificulta el buen juicio. Crónicas sobre los días finales de todos los “hombres fuertes” coinciden en registrar el insomnio como indicio el más evidente de la fatiga que lleva al colapso nervioso previo al colapso político y/o militar. Las muestras exteriores de esa fatiga de las neuronas son las que Chávez está dando en estos días con su agresividad exacerbada e inoportuna, la intolerancia extrema a cualquier crítica, la desconfianza hasta en sus allegados más fieles, la incapacidad para evaluar objetivamente los datos hasta del problema fundamental -la crisis económica mundial y su efecto sobre el proceso venezolano.

 Este cuadro neurológico es explotado desde los dos extremos. En sana lógica, el Imperio no debe estar pensando en un atentado a Chávez sino en acelerar el proceso degenerativo de su régimen. Para esto ha de estar intrigando dentro del chavismo mismo, ya que al anti-chavismo no hace falta convencerlo. Las armas del Imperio son muchas y variadas. Altos jerarcas del régimen son vulnerables a un chantaje basado en la información sobre sus inversiones en todo el mundo -supongo que la nueva clase sabrá que el secreto bancario y el hermetismo de los bufetes internacionales no cuenta para casos como los suyos. Junto con la posibilidad de ofrecer perdón y olvido, ése es uno de los instrumentos que, cabe suponer, se están utilizando. El efecto de angustia que la conciencia de estos instrumentos de uso corriente produce en el líder, agrava el cuadro angustioso de la víctima.

 Paradójicamente, el aliado cubano, donde Chávez encuentra su único apoyo psíquico, se vuelve menos y menos confiable a medida que Fidel va perdiendo facultades. Es evidente que los dos hermanos están de acuerdo, como aquellos hermanos Ballestrini creados por Rómulo Gallegos, para manipular al comandante venezolano. Los Castro saben sacar cuentas mejor que Chávez. Venezuela ya no tiene con qué mantenerlos y no hay substituto idóneo para eso. Mientras Fidel estimula a Hugo con cantos de ordeño, para exprimirle hasta la última gota, Raúl desarrolla la única estrategia viable: pactar con Obama para que el Imperio permita en Cuba una apertura económica sin que los Castro pierdan el control político. Al Imperio esto le viene bien, porque tendrá prioridad en los negocios cubanos del futuro, dejando con un palmo de narices a quienes como España tiene décadas adulando a Fidel para que les deje establecer la primera cabeza de playa. Pero, sobre todo, esa apertura es la esperanza de los generales cubanos, quienes, allá como aquí y en cualquier país subdesarrollado, tienen la última palabra. Los generales cubanos desean un acuerdo con el Imperio porque, en el manejo de los negocios que el sistema permite, Raúl ha tenido el buen cuidado de hacerles principales usufructuarios de un capitalismo limitado. La distensión les permitirá actuar abiertamente no sólo como empresarios sino como árbitros y por tanto socios de los intereses extranjeros que establecerán un nuevo colonialismo en Cuba, sufrido país que nunca ha dejado de ser colonia de alguien.

 Raúl con Hugo no habla. Se supone que están bravos por la conspiración por la cual se defenestró a Lages y Pérez Roque. Éste no sólo fue un severo golpe para Hugo, sino que debe haberle creado alguna inquietud por los anillos de seguridad cubanos que de hecho le convierten en un prisionero de Raúl, puesto que esos guardaespaldas son funcionarios del gobierno cubano. De modo que Raúl puede hablar con quien le dé su gana, pero Hugo no puede hacerlo sin que Raúl lo sepa. De esta manera, Hugo está totalmente rodeado por un cerco donde los amigos son casi tan peligrosos como los enemigos.

 El trabajo de Fidel es darle muela a Hugo para que no sólo mantenga sino que incremente los envíos de petróleo, parte de los cuales son vendidos en el mercado *spot* con el supuesto fin de hacer reservas financieras para la revolución. El problema es que ese negocio lo manejan los Castro. Llegado el momento, a Hugo le presentarán las cuentas del gran capitán que los manejadores financieros suelen presentar a los “niófitos” que confían en ellos, cuando a éstos les llega la inevitable mala hora -caso, por cierto, de muchos gobernantes venezolanos, antiguos y actuales.

Esto no es un problema de Chávez, sino de Venezuela, atrapada en una situación de perder-perder. Si nos pela el chingo nos agarra el sin nariz. Pero es Chávez quien modula los hechos. Y toda esta realidad que él por supuesto no ignora, no hace sino agravar su angustia y la de sus oficiales civiles y militares.

Más miedo y más cólera, que quiere decir más odio. ¿Odio contra quién? Contra el Imperio y contra los hermanos Castro sería un odio impotente. Los dos están más allá del alcance de sus kalashnikov. Es así como el régimen de ala baldada la coge con sus compatriotas. En Hugo hay más motivos que en sus adláteres. Como divo, no perdona el lento pero continuo abandono de las mayorías, que ya no le respaldan sino en un 45% del cual deben restarse quienes razonablemente no le dicen al encuestador que ellos no están con Chávez. Estos deben ser muchos, a juzgar por la letra chiquita según la cual más de un 75% rechaza el atropello a la propiedad y la alianza con Cuba, teme al desempleo y le considera responsable por la inseguridad y el alto costo de la vida.

Ese odio que le va creciendo contra la mitad de sus compatriotas es alentado por los cubanos que tienen su oreja, quienes para justificar su indispensabilidad le estimulan la desconfianza contra todo lo que sea venezolano. Es vieja maña de la gente de seguridad e inteligencia consolidar su importancia inventando atentados. De eso viven. De convertir en algo parecido a un delirio de persecución, la natural aprehensión de quien realmente está acosado. Esto incrementa el odio: “El delirio de persecución no es otra cosa que un delirio de odio”, enseñaba Pierre Janet, un favorito de los viejos psiquiatras.

Y nosotros, ¿qué? ¿Nos empatamos en la cabalgata suicida de odiar a nuestra otra mitad? ¿Queremos que de Venezuela se diga lo que se dijo de España: “Aquí yace media España. La mató la otra media”?

El odio es una trampa. Siento que quienes, por obra de las circunstancias antes que por nuestra propia decisión, más hemos sido espectadores que actores de la tragedia actual venezolana, corresponde impedir que de esta coyuntura salgamos tan vulnerados que debamos entregar la soberanía, supuesta abstracción que para mí tiene nombre propio: la industria petrolera. De manera inmediata y para que de una vez se me disgusten, a mis anti-chavistas les recuerdo cuando, a la caída de Pérez Jiménez, Betancourt dijo que “Este país de todos tenemos que hacerlo todos”. Lo cual incluye a quienes por convicción, confusión, conveniencia o necesidad han respaldado a Chávez. Total, cada vez son menos.

Llegó por email
482  DBMA Espanol / Espanol Discussion / Insolentísimo señor Presidente on: May 25, 2009, 10:12:39 AM
Insolentísimo señor Presidente
Mayo 19, 2009 | Por unvenezolanomas En Opinión |

 
Señor
Hugo Chávez Frías,
Presidente de la República Bolivariana de Venezuela.
Su despacho

Me dirijo a usted en esta ocasión para reiterarle mi admiración ya que, a medida que pasa el tiempo, no deja de sorprendernos con sus múltiples habilidades artísticas, deportivas e intelectuales, las que saca a relucir, de tanto en tanto, con la facilidad con que el gran David Copperfield sacaría un conejo de su sombrero.

Pareciera ser usted un multifacético ente privilegiado, un piélago de cultura, la cual derrama sobre su amado pueblo, que vive dando tumbos en la nebulosa de la ignorancia.

Recuerdo haber visto, hace algún tiempo, un video con unas escenas en las que aparece usted como actor en una obra de teatro, en su juventud, haciendo el papel de un prócer cuyo nombre no recuerdo. Lástima que no siguiera la carrera de las tablas, ya que con sus dotes histriónicas (nunca se sabe), seguramente hubiese sido hasta nominado para un Oscar.

También le he visto disfrutar disfrazado de jugador de beisbol, lanzando una bola con la maestría y fuerza con que lo hubiese hecho la buena Madre Teresa de Calcuta. Lástima también que no haya seguido por esa senda, ya que con toda seguridad hubiese llegado a opacar al mismísimo George Herman Ruth, más conocido como ” Babe Ruth”.

En otra ocasión, cuando le dio por la vena del amor, nos sorprendió diciéndonos por televisión: “Por amor al árbol me hice pintor”. Pero, que yo recuerde, nunca he sabido de alguna exposición suya. Pero si con lo de hacerse pintor se refiere al cuadrito-bodrio ese que hizo desde la ventana de su celda, dejémoslo de ese tamaño y no se hable más del asunto. Aunque creo que usted si tiene alma de pintor, porque a toda Venezuela, que confió en sus promesas, le ha pintado usted la paloma más grande de la historia. Ni Miguel Ángel lo hubiese hecho con más arte.

Por si esto fuera poco, a través de estos años de desgobierno, y con gran desenfado de su parte, ha ofendido nuestros tímpanos con sus canciones, las cuales han sido ovacionadas por su público de pinnípedos bien amaestrados y mejor asalariados, que deben escucharle y soportarle como a un auténtico Nerón del siglo XXI. No sé en qué quedó el famoso CD de rancheras que iba a editar, y en cuya portada aparecía su efigie con un traje de charro. Menos mal que no salió a la venta ya que, posiblemente, su gorjear hubiese sido motivo para que se suicidara Vicente Fernández, o que se revolcara de envidia en su tumba el inolvidable Jorge Negrete. (¡Grammy, Grammy! ¿Dónde estás que no miras hacia Venezuela?)

Pero su erudición no llega hasta ahí; ahora nos ha anunciado que dentro de muy poco, en un periódico de la capital, aparecerá publicada una columna escrita por usted. Se llamará “Las líneas de Chávez”. ¡Qué bien, presidente! ¡Échele p´alante! ¡Usted puede! ¡Haga que Horacio, Shakespeare, Cervantes y Dante Alighieri se levanten de sus sepulcros para felicitarlo!

¡Cuánta sapiencia encerrarán esas líneas! No sabe el bien que le hará a este país de ignorantes el leerlas. Porque usted ha aportado a la Real Academia Española de la Lengua, no un grano de arena, sino verdaderas dunas, con nuevas palabras.

Recuerdo aquella vez, en la Misión Robinson, cuando en una clase magistral ante el país creó, como por arte de magia, el verbo “adquerir”. ¡Oh, portento! O, en esa ocasión, cuando se refería a las hojas de coca que le enviaba su amigo, el genuflexo indiecito sureño, dijo que no era droga, sino servían para elaborar “dentríficos”. Y ni qué decir cuando hace unos días frente a todo el país, en el estado Carabobo, escribió en una pizarra la palabra “felisidad”. Aunque quizás usted, que para todo tiene una respuesta, diría: - “Pero estos apátridas no esperan a que se seque la tinta”. ¡Oh, iluminado! Palabras como “espionar”, “estiercolero” e “in fragante” son las que enriquecen el vocabulario nuestro de cada día, gracias a su aporte.(¡Qué falta de ignorancia!, diría Cantinflas).

Es por esa razón que no me sorprendería que, el día menos pensado, a través de sus interminables e insufribles cadenas anunciara, entre su verba incendiaria, que va a incursionar en el campo del ballet clásico. No sabe el orgullo que sentiríamos los venezolanos al tener a un presidente émulo de Rudolf Nureyev, a quien quizás hasta supere, interpretando el “pas de deux” junto a su Ministra de Industrias Ligeras y Comercio, María Cristina Iglesias. Si, la misma con la cual usted se iba a bañar en las cristalinas aguas del río Guaire.

Usted se considera el dueño de este país, el rey. Si, es el rey, pero del engaño, de la mentira y el cinismo. Porque hay que tener la cara muy dura para decir que en nuestro país la inflación es igual a cero; y que ya no hay niños durmiendo en la calle. ¿Será porque ahora duermen en la acera? Y ni que decir acerca de sus diatribas dirigidas a lavarle la materia fecal (que no gris) a sus seguidores. Hace unos días gritaba como un poseso: - ¡Todo el que esté contra Chávez está contra la patria! (Sic). ¿Es que realmente piensa que usted ES la Patria? No me extrañaría que antes de acostarse se mire en el espejo y piense: - ¡Qué grande soy, Dios es un pendejo a mi lado!

Siempre se ha dicho que no hay nadie perfecto. Pero pienso que esto es una equivocación; usted es perfecto. Sí, un perfecto patán. Y lo que es peor, un patán enfermo, con dinero y con el poder que otorga el dinero ROBADO. Enfermo de poder y de odio, por quizás qué recónditos motivos de sucesos acontecidos en su niñez, si es que la tuvo. Y ese tipo de patán es el más peligroso, más aún que un mono con una pistola cargada porque, al revés de los hombres sabios, que no dicen lo que saben, usted no sabe lo que dice. Arenga a la chusma, al lumpen proletariado con el cual se identifica a las mil maravillas porque de allí viene, e insulta a altos dignatarios de la Iglesia, a gente culta y de bien, por el sólo hecho de no estar de acuerdo con su insana manera de pensar.

Dicen que la ignorancia es atrevida, por lo que me voy a atrever a aportar también con un término nuevo que, en este caso, podría ser aceptado por la RAE. Y es que a usted, en vez de nombrarle “excelentísimo señor Presidente” deberían llamarle “Insolentísimo señor Presidente”. En fin, si no fuera todo esto tan trágico, podría decirse que es hasta divertido.

De usted, atentamente

Carlos Salas-Ponce



http://venezuelanoticia.com/wwwvenezuelanoticia/2009/05/insolentisimo-senor-presidente/

483  Politics, Religion, Science, Culture and Humanities / Politics & Religion / Because I say so on: May 25, 2009, 08:31:47 AM
Editorial
www.AlertaVenezuela.com

Because I say so

[05-22-09] Venezuelan politics never seems to touch bottom. This time, it might have. Venezuela has lived through so many ups and downs since Hugo Chavez came to power ten years ago that such tribulations no longer matter much. What does truly matter is the conviction, increasingly held today in and out of Venezuela, that Hugo Chavez has ignominiously betrayed the hope he once inspired in many. He appears to command still enough allegiance as to keep up appearances. Yet, the increasingly evident truth for friend and foe is that he has turned out to be a fraud, such as Venezuela had left behind several generations ago and had hoped would never witness again.

Where did Hugo Chavez fail? In retrospect, it might be said that he tried to change Venezuela in too many ways, in too short a time, and in a far too unilateral manner. It can be said that he tried to do so for the wrong reasons and in pursuit of the wrong goals. It could be said that he had a golden chance to give Venezuela a badly needed new opportunity on the strength of extravagantly high revenues. Yes. But today it can also be said that the simple truth is that he missed such an opportunity and that all that is left is the unfulfilled hopes created by his unbridled demagoguery, blatant disregard of the common will and misguided believes in a personal Utopia.

Furthermore, as Venezuela begins to understand the scale of the disaster it will have to deal with when the dust settles, it can already be said that Hugo Chavez willfully ruined a nation in his unrepentant ambition to shape Venezuela’s history and destiny according to the delusions of his delirious mind.

But that is not all. As the symptoms of a systemic crisis loom large over Venezuela’s political, social and economic prospects, Hugo Chavez has increasingly taken refuge in the ultimate subterfuge of failed politicians and erratic would-be tyrants: his will is the law. His convictions must per force be those of every Venezuelan, and dissent must be ignored, hidden or quashed.

What others might say or think is no longer of any consequence. What Venezuelans might believe, wish or cherish, is of no significance. The only destiny worthy of Venezuela is Hugo Chavez’s will. The ‘Bolivarian Revolution’ is simply his will. Is Venezuela to follow him blindly? As current events show, hopes and frustrations as large as those Hugo Chavez has given life to cannot coexist together for long. Judging by the Venezuelan president’s recent statements – of which we present a selection in our Video Section “Hugo Chavez in his Own Words” - he feels confident that the powers he holds and the numbness created by widespread corruption will settle the issue in his favor and that he will continue to be able to sow misery under the banner of a Utopia only he can lead the way to. Time will tell.

http://english.alertavenezuela.com/editorial/detalle.php?ediid=51

Spanish language version

484  DBMA Espanol / Espanol Discussion / ¡Porque lo digo YO! on: May 25, 2009, 08:26:47 AM
Editorial
www.AlertaVenezuela.com

¡Porque lo digo YO!

[22-05-09] La política en Venezuela parece nunca tocar fondo. Esta vez, quizás sí. Han sido tantos los altos y bajos vividos desde que Hugo Chávez llegó al poder hace ya diez años que tantas tribulaciones parecen no importar ya. Lo que sí se presenta como relevante es la creciente convicción, tanto en Venezuela como en el exterior, de que Hugo Chávez traicionó las esperanzas que encarnase para tanta gente. Esperanzas y simpatías que todavía parecen estar con él en una cuantía suficiente como para permitirle mantener la ilusión. Pero, más allá de lo superficial, se hace crecientemente evidente para todos, simpatizantes o no, que Hugo Chávez ha resultado ser un fraude, en una escala a la cual Venezuela había dejado de estar familiarizada desde hace varias generaciones y confiaba nunca tendría que volver a experimentar.

¿Dónde falló Hugo Chávez? En retrospectiva, se podría decir que trató de cambiar a Venezuela de demasiadas maneras, en un tiempo demasiado corto, y de manera tercamente unilateral. Se podría decir que intentó hacerlo por razones equivocadas y en pro de metas erróneas. Se podría decir que, gracias a unos ingresos petroleros extravagantemente elevados, tuvo en sus manos una oportunidad de oro para darle a Venezuela un muy necesitado nuevo comienzo, y también se podría decir que perdió miserablemente esa oportunidad y que todo lo que quedó de ella han sido las ilusiones insatisfechas creadas por su demagogia desenfrenada, por su descarado desprecio de la voluntad de las mayorías, y por sus descocadas creencias en utopías personales. A medida que Venezuela comienza a descubrir la magnitud del desastre que tiene entre manos, se puede ya decir sin temor a equivocarse que Hugo Chávez, en su empeño impenitente por rehacer el pasado y el destino de Venezuela a la imagen y semejanza de los delirios que contaminan su mente enfermiza, arruinó conscientemente al país.

Pero eso no es todo. A medida que los síntomas de la crisis sistémica que embarga a Venezuela en lo político, económico y social ensombrecen el horizonte, Hugo Chávez apela al más burdo de los subterfugios acostumbrados por los políticos fracasados y los aprendices de tiranuelo: su voluntad ha de ser la ley; sus convicciones han de ser, guste o no, las de todos los venezolanos; y la disidencia debe ser ignorada, escamoteada o aplastada, según convenga. Lo que los demás puedan decir o pensar ya no tiene importancia. Lo que los venezolanos puedan creer, desear o amar, no tiene relevancia. El único destino digno de Venezuela es el que dicta la voluntad de Hugo Chávez.

La “revolución bolivariana” ha terminado siendo su voluntad. ¿Seguirá Venezuela a Hugo Chávez ciegamente? Como lo ilustra nuestra sección Tiempo Político, esperanzas y frustraciones tan descomunales como aquéllas creadas por Hugo Chávez no pueden coexistir por mucho tiempo sin conflicto. A juzgar por los más recientes pronunciamientos del presidente – de los cuales ofrecemos una selección en nuestra sección de Vídeo “Hugo Chávez en sus propias palabras” – éste se mantiene confiado tanto en la fuerza y poder que ha concentrado en sus manos como en la extensa corrupción ética y cívica que ha sembrado en Venezuela, para dilucidar el conflicto a su favor y continuar sembrando miseria al amparo de una utopía hacia la cual sólo él sabe mostrar el camino. El tiempo dirá.

http://www.alertavenezuela.com/editorial/detalle.php?ediid=53

Versión en inglés
485  Politics, Religion, Science, Culture and Humanities / Politics & Religion / Hallelujah, 21st. Century Socialism is finally paving my street on: May 20, 2009, 01:09:17 PM
Hallelujah, 21st. Century Socialism is finally paving my street


Mind you, the previous supposedly democratic governments didn't pave my street either. It had grown so full of potholes that you could almost do slalom practice by trying to avoid them. The holes got to be so famous that we have them names, the names of current office holders, of course.

A curious phenomenon happens with Latin American Governments. After they've been in power some time they discover that a good way to earn bribes is by handing out contracts for the building or repair of infrastructure. Not only that, it gives them an excuse to put up huge billboards telling us how marvelous they are, building for democracy, socialism or whatever happens to be in vogue. These billboards often tout the amount of money being spent for our benefit. Of course, they never says that its our money in the first place.   grin

You got to love the Perfect Latin American Idiots.
486  Politics, Religion, Science, Culture and Humanities / Politics & Religion / Re: Venezuela on: May 20, 2009, 09:10:52 AM
I don't launch satellites but I do fix my plumbing when it leaks. I have always liked to do minor repairs around the home. A coupe of years ago I had a problem with my kitchen sink. To solve the problem I bought some Chinese made galvanized pipe fittings at a local hardware store. I didn't bother to examine the fittings at the store, after all, what could possibly be bad about them, regular, conventional, low tech galvanized pipe, no big deal.

Until I tried to use them, that is. What CRAP! Utter CRAP! The galvanized finish utterly destroyed by the careless use of a pipe wrench and the thread so badly cut that it was impossible to make a watertight connection. I threw them in the trash bin and went out to buy some non-socialist pipe fittings probably made by the Empire.

If the Chinese can't even make low tech pipe fittings and if they poison babies with melamine in the edible products, it is not strange at all that they can't make a functional satellite.

Chavez and his 21st Century Socialism is destroying my country, there is no doubt about it.  I don't really care if the satellite works or not, it is used to disseminate socialist lies and to spread the hate that Chavez uses to remain in control. But Chavez has destroyed PDVSA, the source of 80% of our foreign currency. While he is willfully destroying private enterprise, he is also killing the goose that used to lay Venezuela's golden eggs. He is destroying the source of his own funding. Only an utter idiot would do something like that. All that he has left is the gift of the gab.

Denny Schlesinger
 

487  DBMA Espanol / Espanol Discussion / Chávez está matando la gallinita de los huevos de oro on: May 11, 2009, 03:37:25 PM
Chávez está matando la gallinita de los huevos de oro

La industria petrolera opera de manera horizontal con muchos contratistas especializados prestando sus servicios a las grandes operadoras como PDVSA. Esta organización horizontal, que se vé en muchas otras industrias, se debe a que cada area de actividad contiene un alto grado de conocimientos y de experticia.  Las industrias pesadas que en antaño estaban organizadas verticalmente lo podian hacer porque el contenido de capital era mucho mayor que el contenido de experticia. No existia el hoy llamado "knowledge worker," el trabajador de conocimientos. Antes el obrero era apreciado por su fuerza bruta. Hoy lo es por sus conocimientos y su experticia.

El proceso revolucionario no entiende nada de esto. El proceso revolucionario opera en base a su poderio. Al nacionalizar a las empresas de servicos petroleros se queda con sus bienes materiales pero pierde su capital humano, pierde los conocimientos de los anteriores dueños y de los anteriores trabajadores. En grán parte la falta de eficiencia operativa de la PDVSA bolivariana se debe a que la revolución despidió a los antiguos trabajadores expertos quienes fueron reemplazados por adeptos a la revolución sin miras as su capacidad técnica para llenar el cargo.

Al no poder pagar a las contratistas quienes se rehusan trabajar sin remuneración, la impotencia de Chávez lo lleva a usar la fuerza para tratar de que la industria siga operando. Pero al nacionalizar a las operadoras y a las contratistas, se queda con un casco hueco ya que la inteligencia y los conocimientos necesarios no pueden ser nacionalizados. Los hombres quieren ser libres y huyen de la tiranía.

Despues de comerse el sancocho de pollo, la revolución va a pasar mucha hambre ya que mató a la gallinita que ponia los huevos de oro.

Denny Schlesinger
 

488  DBMA Espanol / Espanol Discussion / Chávez seizures fuel Venezuela oil fears on: May 11, 2009, 07:13:31 AM
Chávez seizures fuel Venezuela oil fears

By Benedict Mander in Caracas

Published: May 10 2009 12:41 | Last updated: May 10 2009 18:27

A fresh round of expropriations in Venezuela has raised fears that the Opec producer’s already declining oil output could sink to its lowest level in the past 20 years.

Troops were mobilised over the weekend to assist Venezuela’s state-owned oil company, PDVSA, in seizing the assets of some 60 oil service companies, after a law was approved last week that paves the way for the state to take increasing control over its all-important oil industry.

“To God what is God’s, and to Caesar what is Caesar’s,” said Venezuela’s President Hugo Chávez, as he presided over the expropriation of at least a dozen rigs, more than 30 oil terminals and some 300 boats.

“Today we also say: to the people what is the people’s,” the socialist leader said to roars of approval from red-clad supporters on the shores of Lake Maracaibo, the heartland of the nation’s oil production.

This move forms part of a broader assault against the private sector, which Mr Chávez has increasingly blamed as Venezuela slides into recession. Simultaneously he is engaging in what opposition leaders say is a campaign of persecution of his political foes.

Manuel Rosales, a former presidential candidate, has been granted asylum in Peru to escape arrest over corruption charges, while congress has removed almost all the spending powers of Antonio Ledezma, the anti-Chávez mayor of Caracas. Other opponents have been jailed or gone into hiding.

PDVSA, which is suffering from a sharp fall in export income, made the surprise move against the oil service companies in response to their threat that they would suspend operations until it paid a backlog of invoices. Some, including Helmerich & Payne and Ensco International, abandoned rigs this year.

PDVSA, which is under pressure to cut expenses by 60 per cent because of tumbling revenues, is estimated to owe as much as $12bn (€8.9bn, £7.9bn) to contractors since suspending payments to them last August, shortly after oil prices began their precipitous decline.

It has demanded that companies accept a 40 per cent cut in their bills, arguing that the decline in oil prices means they are charging too much.

The new law will also enable PDVSA to pay debts with bonds rather than cash, and compensate assets at book value.

The move is the latest sign of the deepening cashflow crisis that has bedeviled the state oil company for at least two years as it has become overburdened with responsibilities far removed from its core business – in particular funding and running the massive social programmes that have become the bedrock of Mr Chávez’s support.

But analysts say that by shifting its problems onto its suppliers, PDVSA is storing up even bigger problems for the future. Not only does it lack the ability to operate as efficiently as the service providers, but it sends a grim signal to companies considering investing in Venezuela. Consequently, future oil production is under threat.

Perhaps most worrying is the impact this could have on foreign companies’ interest in a major auction currently underway to develop the Carabobo block in the oil-rich Orinoco Belt, which is the first oil investment opportunity in Venezuela in the last decade, and represents the oil dependent country’s biggest hope for reviving sagging production. According to the IEA, production fell to 2.36m bpd in 2008, compared to 3.18m bpd in 1997, although PDVSA claims it actually increased to 3.27m bpd in 2008.

Some 19 companies – including BP, Chevron, Shell, StatoilHydro, and Total – have expressed interest in bidding for the Carabobo projects that could collectively produce over 800,000 bpd, and require investments of $25-30bn.

But adding to worries about the lack of legal security in Venezuela, intensified by recent developments, international oil companies are also concerned by prohibitively high start-up and financing costs as well as tight profit margins due to fiscal terms that were drawn up before oil prices began their precipitous decline last year.

David Voght, a director at IPD Latin America, which advises several international oil companies operating in Venezuela, said: “Venezuela’s aggressive fiscal terms and the country’s persistent trend toward nationalisation of oil industry activities will make it more and more difficult to attract foreign investment and competitive bids from qualified operators.”

Taxes and royalties have been hiked four times since 2004, with an 85 per cent windfall tax introduced last year, while companies were ordered to give up operational control over four multibillion-dollar projects in the Orinoco two years ago, prompting Exxon Mobil and ConocoPhillips to exit the country and opt for international arbitration.

Although most companies are keen to have a stake in Venezuela, which now claims to have 172bn barrels of proven oil reserves making them the second largest in the world after Saudi Arabia, the government’s unpredictability and inflexibility are a serious deterrent.

“It’s a great paradox. There are companies that want to invest in Venezuela and to remain on a long-term basis, bringing capital, technology and know-how, but they may not do so because the government is refusing to recognize that the outlook for oil prices has changed,” said an industry source in Caracas, who requested anonymity. “They have to face up to reality.”


http://www.ft.com/cms/s/0/b332e432-3d54-11de-a85e-00144feabdc0.html?referrer_id=yahoofinance&ft_ref=yahoo1&segid=03058
489  DBMA Espanol / Espanol Discussion / Humor venezolano on: May 01, 2009, 09:46:51 PM
Visto en la marcha opositora del 1º de mayo




490  DBMA Espanol / Espanol Discussion / Castro vs. Castro on: April 22, 2009, 09:34:42 AM
Tengo la impresión que las tácticas de Barak Obama para manejar a los dictadorzuelos latinoamericanos está funcionando. Primero, al decirle a Chávez, "Quiero ser to amigo," le quitó cualquier papel protagónico que Chávez pensaba jugar en la conferencia de Trinidad y Tobago. Quedó como actor de reparto, no estelar. Ahora Obama tiene a un Castro desmintiendo al otro Castro. Es dificil tener dos co-dictadores manejando a un país y Obama le está sacando provecho.

Por todo eso es que dije que O'Grady no entiende. Quiere que se sigan aplicando técnicas que han fracasado durante 50 anõs pensando que en el año 51 o 52 si van a ser efectivas.

Una de las armas principales de los dictadores es crear un monstruo foráneo para fustigarlo. Funcionó de maravilla con Bush. Pero ¿como le dices a tu gente que una persona que quiere ser to amigo es, en realidad, un monstruo? El cambio de paso tomó de sorpresa a los caudillitos.



Fidel Castro: Obama 'misinterpreted' Raul's words

By WILL WEISSERT, Associated Press Writer – 1 hr 57 mins ago

HAVANA – Fidel Castro says President Barack Obama "misinterpreted" his brother Raul's remarks regarding the United States and bristled at the suggestion that Cuba should free political prisoners or cut taxes on remittances from abroad as a goodwill gesture to the U.S.

Raul Castro touched off a whirlwind of speculation last week that the U.S. and Cuba could be headed toward a thaw in nearly a half-century of chilly relations. The speculation began when the Cuban president said leaders would be willing to sit down with their U.S. counterparts and discuss "everything," including human rights, freedom of the press and expression, and political prisoners on the island.

Obama responded at the Summit of the Americas by saying Washington seeks a new beginning with Cuba, but he also said Sunday that Cuba should release some political prisoners and reduce official taxes on remittances sent to the island from the U.S.

That appeared to enrage Fidel Castro, 82, who wrote in an essay posted on a government Web site that Obama "without a doubt misinterpreted Raul's declarations."

The former president appeared to be throwing a dose of cold water on growing expectations for improved bilateral relations — suggesting Obama had no right to dare suggest that Cuba make even small concessions. He also seemed to suggest too much was being made of Raul's comments about discussing "everything" with U.S. authorities.

"Affirming that the president of Cuba is ready to discuss any topic with the president of the United States expresses that he's not afraid to broach any subject," Fidel Castro wrote of his 77-year-old brother, who succeeded him as president 14 months ago.

"It's a sign of bravery and confidence in the principles of the revolution," he said, referring to the rebel uprising that toppled dictator Fulgencio Batista and brought the Castros to power on New Year's Day 1959.

"Nobody should assume that he was talking about pardoning those sentenced in March 2003 and sending all of them to the United States, if the country were willing to liberate the five Cuban anti-terrorist heroes," Castro wrote.

He was referring to 75 leading political opposition leaders who were rounded up and imprisoned six years ago. Some 54 of them remain behind bars, though Raul Castro suggested last year that Cuba would be willing to liberate some political prisoners if U.S. authorities would free five Cuban spies.

Castro compared the prisoners arrested in 2003 to exiles who attacked the island's southern coast during the disastrous Bay of Pigs invasion in 1961 and said they were "at the service of a foreign power that threatens and blockades our country," referring to charges they conspired with Washington to destabilize the communist system.

The ex-president had previously expressed his admiration for Obama, but this time Castro blasted the new U.S. president for showing signs of "superficiality."

He also defended Cuba's right to levy a 10 percent fee on every U.S. dollar sent to relatives on the island by Cuban-Americans, saying if the money arriving from abroad "is in dollars, all the more reason we should do it because it is the currency of the country that blockades us."

All top Cuban leaders routinely call the 47-year-old trade embargo against this country a blockade.

"Not all Cubans have family members overseas that send remittances," Castro said, adding that Cuba uses the revenue from fees on exchanging dollars to provide free health care, education and subsidized food to all of its population.

http://news.yahoo.com/s/ap/20090422/ap_on_re_la_am_ca/cb_cuba_castro
491  DBMA Espanol / Espanol Discussion / Convocatoria !o de Mayo. on: April 21, 2009, 07:05:43 PM
PUEBLO DE VENEZUELA

Ante la grave situación que vive el país, la cual amenaza de manera definitiva el derecho de nuestro pueblo a vivir en democracia, y que se expresa cuando todos los días en nombre del proyecto totalitario que hoy gobierna nuestro país se violan la Constitución y las Leyes, se concentra todo el poder en manos del Presidente de la República liquidando la separación de Poderes, desacatando el mandato constitucional que consagra la Descentralización, y se desconoce con subterfugios cínicos la voluntad popular cuando ella no favorece a los candidatos del oficialismo.

Por otra parte, se recrudece la discriminación y persecución política que ha caracterizado la trayectoria de este gobierno, y que hoy se expresa tanto en la represión policial y militar, como en la utilización de los órganos del Poder Judicial como instrumentos de persecución y venganza en contra de los adversarios políticos.

Esta persecución política ya se había expresado con la inhabilitación de cientos de lideres de la alternativa democrática para eliminarlos como candidatos a través de decisiones administrativas inconstitucionales, la condena a la lista apartheid que como en el pasado solo ha servido para condenar y perseguir, con el cierre de Radio Caracas Televisión, con el injusto despido de 20.000 venezolanos que habían hecho de PDVSA un orgullo nacional, por oponerse a la politización partidista de la industria petrolera. Hoy se mantiene una política de persecución, hostigamiento y amenazas, contra los medios de comunicación y los periodistas que tienen una posición de independencia crítica frente al gobierno, siendo víctimas emblemáticas de esa política del Gobierno Nacional.

Así mismo, ante la actitud valiente de la Iglesia Católica Venezolana de defender sus principios de solidaridad con los principios de libertad y de respeto a los derechos humanos, desde la Presidencia de la República se hace una campaña vulgar y ofensiva contra los principales representantes de la fé católica, que ofende también a todo el pueblo venezolano.

Se pretende desproclamar a Pérez Vivas en el Táchira, abrir juicios a Capriles Radonski y a Salas Feo, se ventilan juicios contra Morel Rodríguez, se persigue y encarcela con violación de todos sus derechos al General Baduel, al igual que al Comisario José Sánchez “Mazuco”, se mantiene preso a José Dacre “Maraco” en un acto de persecución además de injusto, inhumano que pone en riesgo la vida de este gran amigo del movimiento estudiantil. Se persigue al Diputado Wilmer Azuaje por las denuncias hechas contra la familia de Chávez.

Un caso gravísimo de desconocimiento grosero de la voluntad popular del pueblo metropolitano de Caracas, es el caso del Alcalde Antonio Ledezma, a quien además de hostigarlo y perseguirlo, le quitan gran parte de sus atribuciones y recursos, para transferirlos a una funcionaria designada a dedo por el Presidente de la República para gobernar el Municipio Libertador, violando varias disposiciones constitucionales y legales, entre las cuales se encuentra el principio fundamental de nuestra Constitución consagrado en el Artículo 6º de la misma, el cual dispone que el Gobierno de la República Bolivariana de Venezuela y de las entidades políticas que la componen, es y será siempre electivo y de mandatos revocables.

Mientras el Presidente de la República recorría el mundo con el dinero de los venezolanos controló la decisión monstruosa de sentenciar a 30 años a los Comisarios Forero, Simonovis y Vivas, junto a la sentencias dictadas contra seis policías metropolitanos, en una de las mayores aberraciones jurídicas que haya conocido el país, sin haberse probado su responsabilidad, y exculpando a los que toda Venezuela vió disparando desde la Puente Llaguno.

Evidentemente que ante la decisión de imponer este proyecto totalitario violando la Constitución y las Leyes, la liquidación política y la destrucción moral de Manuel Rosales como manera de eliminarlo como obstáculo importante para consolidar el proyecto autocrático, es un objetivo de gran importancia para el Gobierno.  Toda Venezuela sabe que el juicio amañado a Rosales, lo inició el propio Presidente de la República cuando anunció por televisión la “Operación Manuel Rosales vas preso”.  Después de este anuncio y la sentencia dictada a los Comisarios.  ¿Es posible pensar que Manuel Rosales tendrá un juicio justo?  Desde aquí le expresamos nuestra solidaridad a Manuel Rosales a su esposa Evelyn, a sus hijos, y a toda su familia.

El Presidente marcha hacia su objetivo autocrático, sin importarle que en paralelo la inseguridad personal, que ha llegado a extremos nunca pensables por los venezolanos, llene de luto a cientos de miles de familias en nuestro país.  Tampoco frena el crecimiento sin precedentes de la corrupción en el Gobierno Nacional, y solo utiliza la corrupción como excusa para perseguir a sus adversarios políticos.  A pesar de la cantidad descomunal del ingreso que se ha manejado, cercano a las Novecientos Mil Millones de Dólares (900.000.000.000$), el alto costo de la vida y el desempleo cada día acosan más a los venezolanos porque esos ingresos en buena parte se han despilfarrado en el exterior en vez de invertirlos en Venezuela.

En cuanto a los derechos sociales contenidos en la Carta Magna al Presidente de la República le aterra su aplicación: desecha la libertad sindical, la contratación colectiva y las reivindicaciones sociales.  Obliga a que se firmen contratos, como en el Metro, que desmejoran condiciones de trabajo. Ignora que si algún derecho es progresivo es el derecho social.  Solo en el capitalismo salvaje se procede de esta manera. Chávez desconoce el pago de horas extras, aumentos salariales, extensiones de beneficios que tienen que ver con mejoramiento de las condiciones de vida: la vivienda, el transporte, la salud, la educación de los hijos de los trabajadores. 

Mientras por otra parte se irrespeta todos los días la propiedad privada, desestimulando la inversión, y destruyendo las fuentes de generación de empleos, dignos y estable para el pueblo venezolano.

El proyecto del Presidente Chávez es convertir a todos los ciudadanos en esclavos del Estado puestos al servicio del llamado Socialismo del Siglo XXI, porque en su actuación en nombre de su supuesto amor a los pobres, está ejecutando un proyecto que si se consolida no solamente le quitará la libertad al pueblo sino que lo condenará a la pobreza permanente, como le ocurrió al pueblo cubano con el fracasado modelo Fidelista.

Cuando toda la sociedad venezolana amante de la paz y de las soluciones concertadas de los problemas, aspira a un diálogo entre el Gobierno Nacional y quienes  adversan sus políticas para buscarle soluciones a los problemas de todos, el Presidente de la República arremete e insulta a quienes promueven la necesidad de ese diálogo, porque su política es imponer por la fuerza su proyecto, violando para ello la Constitución y las Leyes.

Ante esta grave crisis que vive Venezuela, los partidos y movimientos políticos que conformamos la alternativa democrática, luego de un profundo análisis de la situación nacional, conscientes de la responsabilidad histórica que nos corresponde, que incluye además a todos los sectores de la Sociedad Democrática, hemos decidido convocar al país para decirle al Gobierno Nacional: Basta ya, hemos decidido profundizar la lucha al lado del pueblo venezolano para defender sus derechos civiles y políticos, para que se atienda con prioridad la solución de sus problemas y necesidades y no se sigan invirtiendo los recursos del pueblo en otros países.  Para que cese la persecución política a los que no comparten las políticas del gobierno. Para restablecer la vigencia de la Constitución Nacional, la división de los Poderes, y por el respeto a la voluntad popular libremente expresada.

Con esos objetivos hemos acordado poner en práctica los siguientes lineamientos y acciones a ejecutar:

1. Nuestra decisión como partidos políticos de la alternativa democrática de mantenernos unidos en la lucha por estos objetivos, anteponiendo el interés de la patria venezolana ante cualquier interés sectario o personal, y convocar a toda la sociedad democrática, a todo el pueblo venezolano que comparta nuestra posición a organizarse junto con nosotros para construir un futuro de progreso, libertad y paz para todos los venezolanos.

2. No caer en las provocaciones del Gobierno para apartarnos de la ruta democrática, pero poner en la calle una lucha por las vías democráticas,  pero decidida y con toda la firmeza necesaria para impedir la consolidación del proyecto autocrático y totalitario que se nos quiere imponer.

3. Continuar al lado del pueblo venezolano para organizar y apoyar todas las luchas populares dirigidas a defender sus derechos y necesidades en vez de estar despilfarrando el dinero de todos los venezolanos en el exterior. Apoyando a los trabajadores de la ciudad y del campo, a los educadores, a los trabajadores de la salud y del sector público, a los trabajadores del transporte, a los profesionales venezolanos para que se les reconozcan su derechos en una remuneración y beneficios sociales justos. Para que se cumpla con el compromiso de la seguridad social para todo el pueblo venezolano.

4. Organizar un Movimiento Nacional en defensa de la Descentralización como el mejor modelo para que los ciudadanos tengan acceso directo en las instancias locales, municipales y estadales para  la solución de sus problemas, y hagan respetar sus decisiones en la elección de los Gobernadores y Alcaldes que ellos elijan.

5. Organizar un Movimiento Nacional en defensa de los derechos humanos y de presos y perseguidos políticos.

6. Organizar un Movimiento Nacional a favor de un Sistema de Justicia transparente, no politizado, que combata la utilización de la justicia como instrumento de persecución política.

7. Constituir un equipo en política internacional que represente a toda la sociedad democrática y que tenga la tarea primordial de denunciar ante el mundo las violaciones que a diario se cometen en Venezuela en contra de los principios básicos de la democracia.

8. Frente a toda esta situación planteada en el país, hoy hemos decidido conformarnos en una fuerza unida que persiga frente a los temas fundamentales del país, una actuación en propósitos comunes porque frente a este mesianismo que controla y maneja todo el aparato del estado para tratar de controlar e imponerle a la sociedad lo que se le ocurra, no podemos esperar ni mucho menos  morder el peine de que sin la aparición de un Mesías no vamos a poder derrotar toda esa visión autocrática que encabeza el Jefe del Estado. Nos  sale entonces, sumar todas las voluntades dispuestas a lograr darle cauce a la unidad de propósitos que frene el avance contra la Constitución y las Instituciones del Estado, hasta lograr rescatarlas y ponerlas mas temprano que tarde al servicio de toda la sociedad y no de una  persona o partido político.

Hoy nos comprometemos a actuar en los propósitos fundamentales del país juntos todos por la Patria.

9. Para iniciar con una acción concreta en apoyo a esta plataforma de lucha que hemos descrito, convocamos a una gran manifestación popular en Caracas el próximo 1º de Mayo que tendrá tres motivos especiales, la defensa de los derechos  de los trabajadores y del pueblo venezolano, el rechazo a la persecución política y la defensa de la democracia venezolana.

Con esta manifestación popular en la calle, iniciaremos esta etapa de la lucha democrática que se extenderá hasta tanto logremos nuestros objetivos. En los próximos días daremos los detalles de la organización de esta manifestación popular democrática.

Estamos seguros de que el pueblo de Venezuela cumplirá otra vez,  con la responsabilidad histórica de hacer valer sus derechos y de construir unidos la patria libre y democrática que nos merecemos los venezolanos.

Hoy domingo 19 de abril de 2009.


Me llegó por email
492  DBMA Espanol / Espanol Discussion / Re: Politica-Economia en Latino America on: April 20, 2009, 03:26:23 PM
Quote
Si, por otro lado, el comandante en el jefe procuró avanzar ideales norteamericanos, las cosas no fueron bien. Cuando la prensa convencional informó, el Sr. Obama pareció bien recibido. Pero el país más libre en la región tomó una paliza de Chávez de Hugo de Venezuela, de las Moral de Evo de Bolivia, y de Ortega de Danny de Nicaragua.


Por lo visto, WSJ: O'Grady no conoce el dicho: Los perros ladran y la caravana pasa.
493  DBMA Espanol / Espanol Discussion / V Cumbre de la Américas on: April 18, 2009, 10:38:46 AM
April 18, 2009
V Cumbre de las Américas


He rebuscado opiniones sobre la Quinta Cumbre de las Americas celebrada en Puerto España para tratar de recoger al ánimo de la misma. Como no encontré nada contundente que valga comentar, ofrezco mis propias interpretaciones.

Antes que nada, Obama frente a la América Latina.


Para que un negro llegue a la presidencia de un país racista como lo son los EEUU, el candidato tiene que tener grandes dotes de político, lo cual Obama ha demostrado tener en amplia cuantía en sus primeros tres meses en el cargo, tanto en casa como en sus viajes al exterior. El ofrecimiento de apertura hacia Cuba apenas días antes de la Cumbre fué un gesto magistral. El mensaje: "Quiero ser tu amigo," fueron las palabras textuales que le dijo a Hugo Chávez.

Para los EEUU América Latina es un patio trasero de poca monta. Sirve principalmente para mantener alejado a las otras potencias mundiales y como fuente de recursos naturales incluidos peloteros de grandes ligas. Si no hay crisis, se la puede olvidar. El tiempo nos dirá si Obama va a cambiar o no esa política. El cierre del penal de Guantánamo, la apertura hacia Cuba y el mensaje de amistad expresado en la Cumbre son buenos augurios de cambio.

Es interesante notar la actitud de la administración Obama frente a las varias crisis que ha enfrentado: mas tropas para Afganistán, mas ataques con cohetes contra los talibanes en Pakistán, la eliminación de trés piratas Somalies mediante francotiradores y la actitud frente a Corea del Norte muestran un presidente quien claramente entiende las recomendaciones de Teddy Roosevelt, "Habla suavemente y carga un grán garrote." (Speak softly and carry a big stick.)

La petro-chequera mermada de Chávez

Estemos claros, Chávez quiere ser el Caudillo de América. En Venezuela la inefectividad de la oposición política le permitió escalar posiciones contra escasa resistencia. En América del Sur, en el Caribe y aún en los EEUU, logro comprar posiciones con la vasta petro-chequera que fué PVDSA. Y de postre tuvo la buena suerte de tener a Bush de adversario. Dos de los trés sostenes de su ambición yo no operan.

El deseo de cambio en Cuba

Quizá el mas relevate acto de esta semana fué la respuesta de Raul Castro a Barak Obama. Se ve que Cuba está anciosa de reencontrarse con el mundo real visto el fracaso que han sido los cincuenta años de comunismo y de dictadura fidelista. Pienso que de no ser por Fidel Castro Cuba ya hubiera abandonado el rumbo al fracaso hace un par de décadas.

El potencial de Brasil

El potencial de Brasil es enorme especialmente ahora que han logrado su independenca energética gracias no solo a los descubrimientos petrolíferos frente a sus costas sino también por su producción de etanol como combustible. Lula no tiene intenciones de ceder su sitial a Hugo Chávez.

La nueva alianza panamericana

Los otros participantes en la Cumbre no son mas que actores de reparto.

Raul Castro está dispuesto a vender su herencia por un plato de lentejas Americanas, Lula quiere su posición de lider económico latinoamericano y Chávez sonrie mientra ve como le saca partido a rio revuleto.

La oportunidad parece propicia para que Obama rehaga la alianza Americana en beneficio mutuo. ¿Lo hará?

Denny Schlesinger

V Cumbre de las Américas

494  DBMA Espanol / Espanol Discussion / Mas humor venezolano on: March 31, 2009, 01:16:14 PM
Un representante del gobierno bolivariano de Venezuela visita oficialmente una finca y habla con su dueño, un señor ya entrado en años y le dice que desea inspeccionar sus recursos acuíferos. El anciano le dice: "perfectamente, pero que por favor no pase por el terreno cercado"

El representante, demostrando su autoridad como chavista le dice:

- "Sabes viejo: yo tengo la máxima autoridad del gobierno que represento, y este 'CARNET' que tu ves aquí me califica para ir DONDE ME DE LA GANA, meterme en la hacienda que ME DE LA GANA, sea ésta de quien sea, SIN PREGUNTAS, y tampoco debo dar respuestas. ¿ME HA ENTENDIDO o no me he sabido explicar?

El viejo se encogió de hombros y siguió con sus quehaceres. Pasado un rato, el ganadero escucha unos gritos y logra ver al empleado del gobierno corriendo por su vida, seguido muy de cerca por un toro semental. El toro va ganándole terreno y el tipo visiblemente aterrado pide ayuda a todo pulmón. El ganadero de inmediato deja todo lo que estaba haciendo y corre hasta la cerca, gritándole a su vez:


- 'EL CARNET... EL CARNET... ENSÉÑALE EL CARNET GUEVÓN...' 

 

495  DBMA Espanol / Espanol Discussion / Emails circulando por Caracas on: March 29, 2009, 09:05:53 AM
Ante un atropello mas del dictador Chávez, el pueblo se opone y sale a la calle donde se gana o se pierde la pelea.

Estos email están circulando por Caracas hoy domingo 29 de marzo del 2009:



----- Original Message -----

Sent: sábado, 28 de marzo de 2009 23:27
Subject: [Vecinos LPG] Fwd: A seguir en la lucha vecinos

FAVOR REENVIAR ESTE CORREO A TODOS SUS CONTACTOS EN LA ZONA METROPOLITANA DE CARACAS:


Vecinos de los Palos Grandes en particular, y del Municipio Chacao en general....

Lo que lucia esta mañana como un rumor, en primera instancia desmentido, se hizo realidad con la ocupación por la Policia Metropolitana y algunos elementos de la Guardian Nazional, del estacionamiento y locales del viejo Mercado de Chacao....Una vulgar invasión ordenada por Diosdado Cabello, sin la menor duda con la venia del Inquilino de Miraflores.....Número desproporcionado de efectivos con equipo anti motín, como su fuesen a enfrentar a las guerrillas de las FARC, que operan impunemento a lo largo y ancho del territorio nacional. ...Hemos sido testigo de graves hechos en  absoluta violación de la Ley,pues existe un Amparo Judicial sobre el Viejo Mercado,  y total desprecio por las Autoridades de Muncipio Chacao que preside nuestro Alcalde Emilio Graterón, quien ayer junto a otros funcionarios y vecinos recibieron GAS DEL BUENO:....Un nuevo atropello que nos retrotrae a los años iniciales del nazismo en Alemania bajo la conducción de Adolfo Hitler, quien a través del voto democrático se hizo del poder estableciendo una feroz dictadura que llevaría a Europa a la II Guerra Mundial....

ESCUCHE DEL DR. LUIS MANUEL ESPINOZA QUE SE ESTA CONVOCANDO A  T O D O S    LOS VECINOS DE CHACAO PARA MAÑANA DOMINGO 29 DE MARZO, A LAS 11 A.M. A UNA GRAN CONCENTRACION EN LOS ALREDEDORES DEL ANTIGUO MERCADO PARA PROTESTAR DE VIVA VOZ CONTRA ESTA INVASION Y PARA RECOGER FIRMAS PARA PEDIR UN REFERENDUM DONDE LOS VECINOS DECIDAN EL USO QUE SE LE QUIERE DAR A ESE TERRENO....TODOS SABEMOS DEL MAGNIFICO PROYECTO QUE EXISTE PARA CONSTRUIR UN CENTRO CIVICO Y UNA NUEVA ESCUELA MUNICIPAL, Y POR ESO TENEMOS QUE LUCHAR A CAPA Y ESPADA.

TODOS, ABSOLUTAMENTE TODOS MAÑANA A LAS 11 A.M. EN EL MERCADO DE CHACAO..........

Y EL ALCALDE METROPOLITANO, EL GOBERNADOR DE MIRANDA, Y LOS ALCALDES DE SUCRE, BARUTA Y EL HATILLO HAN SIDO INVITADOS A ACOMPAÑARNOS....

NO FALTEN ...........NO VAY A SER QUE NOS PASE  COMO BOADVIL, Y TENGAMOS QUE LLORAR COMO MUJERES LO QUE NO SUPIMOS DEFENDER COMO HOMBRES.

EL QUE PERSEVERA VENCE
DIOS PREMIA LA CONSTANCIA
SIMON BOLIVAR
EN CUYO NOMBRE UN MILITAR DE CUARTEL DE BAJA CALAÑA ESTÁ DESTRUYENDO A VENEZUELA


Firma

José Eugenio López Contreras
Juez Titular de Paz de la Zona Norte de Los Palos Grandes






Date: Sat, 28 Mar 2009 14:52:08 -0700
From: blasvc@yahoo.com
Subject: Re: A seguir en la lucha vecinos
To: comision-vecinal-ad-hoc@googlegroups.com

Hoy sábado pude constatar como continúa la presencia activa de vecinos de Chacao en los alrededores del mercado.

Recogiendo algunos comentarios de ayer y de hoy, me parece oportuno resaltar dos aspectos relacionados con la movilización que nos ocupa:

1) la actitud aguerrida y decidida del Alcalde al enfrentar directamente esa provocación insensata.

2) el acompañamiento que están dando sus adversarios políticos (precandidatos y candidatos a la Alcaldía , concejales, etc.) que han puesto de lado sus intereses políticos para unirse ante este atropello.

Bién por ellos.

Saludos,

Blas V.




--- El sáb, 28/3/09, LISANDRO GARCIA <lgarciam78@hotmail.com> escribió:

De: LISANDRO GARCIA <lgarciam78@hotmail.com>
Asunto: [Vecinos LPG] A seguir en la lucha vecinos
Para: "vecinoslpg@googlegroups.com" <vecinoslpg@googlegroups.com>, lospalosgrandes@yahoogroups.com, comision-vecinal-ad-hoc@googlegroups.com
Fecha: sábado, 28 marzo, 2009 1:25

En el día de Hoy se Dio una gran ejemplo de lo que es una lucha organizada, la misma que se había dado antes por la lucha de la plaza Altamira, la misma que se dio cuando se querían intervenir la policía de chacao, la misma lucha que se hace por Maraco, la misma lucha que se ha hecho por tener el mejor municipio de Venezuela, hoy los vecinos de chacao dieron un ejemplo más de lo que es la lucha por nuestro municipio, que no nos dejamos pisotear por nadie.

En lo particular no pude estar presente cuando se armo el problema entre los vecinos y la Pm en el Mercado de chacao, el cual como todo lo que está haciendo el gobierno a punta de golpes quieren tomar todo, pero si seguí el problema por noticierodigital.com y noticias24.com mas los mails que me iban llegando de los vecinos, luego de salir de mi trabajo me aproxime a la asamblea y la cantidad de gente de chacao era impresionante, de verdad ver como un chacao unido puede contra lo que nos venga, quiero felicitar al Sr Alcalde por su gran lucha que demostró hoy me quito el sombrero de verdad, que bueno saber que a la hora de una lucha como estas uno puede contar con los vecinos, en la asamblea habían gente desde la alcaldía incluyendo a  nuestros concejales, el alcalde, dirigentes políticos y gran cantidad de vecinos, tenemos que seguir la lucha por nuestro municipio. Sres. no podemos dejar la lucha ahora más que nunca el gobierno nos quiere ver arrodillados frente a él, pero no Sres., vecinos unidos podemos mucho mas.

Pq ahora el gobierno no puede ver que los concejales, alcaldes y gobernadores de la oposición quieren hacer unas excelentes gestiones, pq no los dejan trabajar, por dios cómo es posible que hayan tratado así a la gente, como es posible que no dejen ejecutar el gran proyecto que quieren hacer solo pq a ellos no les dan la gana y como no tienen la razón lo hacen por la fuerza, basta Sres.

Hace poco pase en carro por los alrededores del mercado y la cantidad de Pm que estaban llegando no era normal, sin exagerar llegue a contar como 25 en motos, como si fuéramos a una guerra, ojala que esa cantidad de Pm las metieran todas las noches en cada barrio y la realidad de Venezuela sería distinta, aparte gracias a la actuación de polichacao están en los alrededores custodiando a los vecinos de chacao.

Hay que seguir en la lucha como lo hemos hecho en años y me incluyo pq quien me conoce bien sabe que he luchado en todos los ámbitos y lo seguiré haciendo, siempre he dado la cara por un mejor municipio.

Sres. la lucha es larga y no podemos desmayar, ellos tendrán las armas, las ballenas, escudos, bombas, etc. Pero nosotros tenemos la verdad en nuestras manos, así que no podemos desvanecernos, hoy es nuestro mercado mañana será tu casa, Vamos Chacaoenses.

Lic. Lisandro G.

Sunday, March 29, 2009 12:38 AM

496  DBMA Espanol / Espanol Discussion / Paralizadas Casas de Cambio on: March 27, 2009, 10:01:05 AM
Si Chávez pensó que con Obama le iba a ir mejor, se equivocó.


Pesquisa en EEUU impacta a casas de bolsa locales

Las autoridades de ese país detectaron una transferencia bancaria irregular

El mercado permuta fue paralizado ayer debido a que las autoridades estadounidenses congelaron una cuenta en un banco de ese país por donde pasan la mayor parte de las transferencias de divisas, dijeron operadores a Reuters.

Los consultados explicaron que la cuenta "paraguas" con varias subcuentas está en uno de los principales bancos de Estados Unidos, específicamente en el Bank of America, y fue congelada cuando, aparentemente, la autoridades detectaron el miércoles una transferencia entrante que estaba siendo investigada.

Según los operadores nadie está haciendo nada en el mercado, el cual está totalmente paralizado y comentaron que alrededor de 65% de los intermediarios cambiarios locales tienen subcuentas en ese instrumento "omnibus".

Los agentes apuntaron que se emitió en Estados Unidos una orden judicial de congelación de activos dentro de esta cuenta, que afecta a 49 casas de bolsa y operadores del mercado.

La cantidad de dinero congelado estaría alrededor de varios cientos de millones de dólares y nadie sabe con exactitud cuánto tiempo durará este proceso.

Agentes indicaron que de mantenerse esa situación en los próximos días el intercambio dentro del mercado permuta podría convertirse en todo un enredo, debido a que se estima que los operadores parecen ser algunos a los que Pdvsa vende directamente sus divisas.

Esto significa que muchos de los cruces no se llevarán a cabo y "habrá impagos por todos lados", posiblemente creando una especie de efecto dominó. Según los agentes si persisten los problemas, la industria petrolera tendría dificultades para abastecer el mercado y algunos operadores no podrán recibir sus cancelaciones en bolívares al no haber entregado las divisas, según reseñó Reuters.

Aunque las autoridades no lo han confirmado, la industria petrolera ha estado ofertando dólares en el mercado paralelo, lo cual ha tenido incidencia en la cotización, y ha sido una forma de rendir los recursos, dado que la corporación tiene que vender las divisas al BCV al tipo de cambio oficial. Adicionalmente, Pdvsa ha tenido retrasos con los pagos a los proveedores, si bien se canceló al 94% de las contratistas, el monto erogado fue $1 millardo, mientras que el grueso de las obligaciones no se ha terminado de atender.

http://economia.eluniversal.com/2009/03/27/eco_art_pesquisa-en-eeuu-imp_1322937.shtml


Se disparó la tasa

http://www.venezuelafx.blogspot.com/


497  DBMA Espanol / Espanol Discussion / Mas Recuerdos del Referendo Tramposo on: March 26, 2009, 11:07:05 AM
Mas Recuerdos del Referendo Tramposo

The Presidential Recall Referendum
498  DBMA Espanol / Espanol Discussion / El Fraude del Referendo del 2004 on: March 26, 2009, 11:01:27 AM
El Fraude del Referendo del 2004

Este fraude por parte de Hugo Chávez y refrendado por Jimmy Carter ya era notorio en el 2004. El que al gobierno de los EEUU le tome 5 años darse por enterado es de lo mas triste.


August 20, 2004

Electoral Fraud in Venezuela

I received the following email:


Senator Bill Nelson   
Care of Pete Contostavolos   
716 Hart Senate Office Building   
Washington, D. C. 20510-0905   
Phone: (202) 224-5274   
Fax: (202) 228-2183   

Congressman Robert Wexler
Care of Eva Cargil
213 Cannon House Office Building
Washington, D. C. 20515-0919
Phone: (202) 225-3001
Fax: (202) 225-5974


Subject: Venezuelan Presidential Recall Referendum, as seen by US International Observers Curtis Reed and Steve Henley.

Dear Senator Nelson and Congressman Wexler:

As you know, Steve Henley (Democratic candidate for Supervisor of Elections, Hillsborough) and I were in Venezuela as international observers with the invitation of the Democratic Coordinator. During the RRP, we traveled around to between 18 and 25 voting centers, so many we lost count. We saw a great many irregularities in the processes, actions that here in the United States would immediately be called a fraud. As you read the list below, please ask yourselves the following question: If, during the November 2004 election in the United States, we were witness to similar behaviors perpetrated by the current administration against the Democratic opposition, would we or would we not decry that the government had committed a massive fraud? In the days leading up to the election, President Chavez had warned that with the Finger Print machines and the Smartmatic machines, he would know who voted against him. This was threat to the opposition, intended to intimidate the opposition. Remember that during the Referendum signature drive, voters were government employees and who signed against the government were fired en masse.
* The CNE's Junta Nacional Electoral President Jorge Rodriguez made comments to the public about the norms and processes while flanked by military Generals, another tactic apparently designed to intimidate the opposition by demonstrating that he had been given control of the military. The government ordered the police to remain in their barracks, leaving the people unprotected. In the opposition areas, the Chavistas operated with impunity, riding around threatening the people with arms, and in some cases firing on them. Meanwhile, in the "popular" sectors of town, the police were out of their barracks, apparently to help the government control the vote.
* We were threatened on several occasions, at least once with pistols concealed under the shirts of Chavistas who yelled threats and showed us their weapons.
* When we went into the 23 de Enero barrio, Chavistas working in the voting area turned into rabble-rousers and tried to stir the crowd into attacking us. The Plan República troops did nothing to stop them, and when our safety was in question, they escorted us out. We could no longer observe the many irregularities in the area.
* We videotaped the damages to the home of the Primero Justicia coordinator, whose house was machine-gunned at around 3:00 AM of the morning of the Referendum. We witnessed that the government summarily fired thousands of poll workers previously accredited by the CNE, simply because they had signed the referendum against the president. In their place, the CNE actively hired pro-government workers that they called directly (in violation of the CNE's own election norms that stated that they had to be selected by "sorteo", or random drawing), and they brought in workers from other districts to work in the mostly opposition areas, and other clear violation of the norms.
* We saw that the Comando Maisanta had obtained illegal "Security" badges and had illegally set up cordons and were blocking the entrance to the voting centers to members of the opposition (in the mostly Chavista centers, such as Catia)! .
* We r eceived first hand reports from witnesses who saw armed Comando Maisanta and Circulos Bolivarianos posted outside voting centers, threatening the people who tried to vote SI.
* We witnessed military officers prohibiting the vote of people in the opposition areas because they were "wearing shorts", a violation of the constitution and their human rights.
* Thousands of voters who voted SI, were physically assaulted at the voting centers.
* We were informed by an elderly woman that when she asked for assistance voting in a mostly Chavista area, a CNE voting officer asked her: "You need help voting?" then pushed the NO button for her and said: "There."
* Armed officialist "terrorists" of the Bolivarian Circles led by Lina Ron invaded a voting center in Avenida Urdaneta, of the Libertador Municipality in Caracas, and only allowed government supporters to vote. These terrorists fired their guns at the opposition that tried to vote.
* We saw that the military controlled the flow of people into the voting areas and slowed down the progress until we arrived. Witnesses heard them radio to their comrades that "International Observers have arrived. Speed up the flow." They then gave orders to change the flow of voters from 5 or so every 10 minutes, to groups of 30.
* Voting centers (in opposition areas) that normally had up to 9 tables were reduced to only 3 tables.
* The CNE dictated norms detailing the anticipated behavior of CNE employees in general and in certain possible contingencies, such as machine malfunction (by both the Smartmatic SAES machines and the Finger Print machines). o CNE workers refused to follow the CNE changes to the norms to either stop using the Finger Print machines when they malfunctioned, or, when it was determined that the machines were becoming a bottle-neck to the process, the CNE ordered that they be used as a final process or stopped, but the CNE employees adept to the government refused to obey the orders. o Sixty CNE workers who were required to run the Finger Print Hunting machin! es (Caza Huellas) failed to report to duty on time, in violation of the CNE norms. This caused great delays in the voting process. o Other CNE workers refused to open the voting centers on time, causing delays of up to three or four hours. o CNE workers friendly to the government closed the polls at the wrong times, ignoring the Norms created by the CNE. o Many voters who provided their fingerprints were told that they had already voted and could not vote. Some of these voters were arrested. A Chavista table witness told us that she had personally told an elderly woman (in her seventies) whose fingerprint was rejected that she could not vote because she had already voted and accused her of trying to commit fraud. When we asked her if she knew that the machines had a margin of error and that the poor woman might have been wrongly accused of fraud, she told us she had not been told of that.
* We used stopwatches to time the flow of voters. In predominantly Chavista areas, we saw that the flow was rapid (roughly 1.5 to 2 minutes per voter). In areas that were predominantly opposition, the voting rate was much slower (between 5 and 10 minutes per voter).
* International Observers were blocked from entering some voting centers.
* In some voting centers, the review process was started without the presence of Opposition witnesses to guarantee transparency.
* Opposition witnesses and table members were physically removed from voting centers or blocked from entering and guaranteeing transparency.
* In the months leading up to the Referendum, hundreds of thousands, if not millions, of foreigners were given citizenship and immediate voting rights in massive ceremonies that literally filled stadiums, in violation of the immigration laws. These expeditiously nationalized people were allowed to vote in the referendum.
* In the days leading up to the vote, the CNE workers migrated voters out of their home districts and into districts many miles from their residences, sometimes into other countries. A pattern was discovered ind! icating that many voters were migrated from mostly Opposition areas into areas filled with government supporters. These areas are lawless and extremely dangerous, and many voters chose not to vote rather than risk their lives.
* When pro-government voters did not appear on the voting lists, in many cases they were immediately provided with a solution at that center and allowed to vote. Contrarily, opposition voters who were not on the lists were told they simply could not vote.
* Pro-government representatives paid money to voters who indicated that they had voted NO.
* We received denunciations that the military members who wanted to vote had to do so with their superior officers watching their selection.
* After the tabulation of the votes, citizens from many centers are reporting that the Voter Verifiable Paper Trail tickets printed by the machines have been found dumped in the streets.
* The CNE workers in charge of safeguarding the materials failed to complete their duties after the end of the referendum, since reports have flooded in that indicate that the Voter Verifiable Paper tickets were found dumped in the streets of some barrios.
* The CNE repeatedly issued statements that contradicted the Venezuelan Bolivarian Constitution, limiting the rights of suffrage in unconstitutional ways. Regarding the suffrage rights of citizens living aborad, for example, the CNE said that only citizens living with permanent residence in those countries could vote, and that people with extended tourist visas could not vote. Only in the last days before the referendum, when it was too late for citizens living abroad to register to vote, did the CNE change its position and state that they determined that the Constitution allowed for citizens on Tourist Visas to vote. However, they still denied the right of suffrage to Venezuelan citizens living abroad whose residency status was out of date, which still remains hotly contested as a constitutional violation. Despite these attempts to limit the access to vote, the voters remai! ned in l ine heroically. They organized support teams bringing food, water, chairs, umbrellas/parasols, music, board games, radios, and everything else you can imagine to keep people's spirits up. Some waited in line to vote for up to 14 hours, and absolutely refused to leave. When I asked the people if they would get tired and leave, the answer was ALWAYS the same: "I will die in this line before I leave!" For those who were shot while waiting in line, this statement of determination became a prediction of their real fate. These people have become martyrs for democracy, and we should not abandon them.

DEFINITIONS OF FRAUD: As a general standard by which to examine the activities and determine if they can be considered Fraudulent, the Florida Department of State defines Voter Fraud as "Sintentional misrepresentation, trickery, deceit, or deception, arising out of or in connection with voter registration or voting". (For more information, follow this link: Florida Definition of Voter Fraud). According to these standards (which by their nature of being US laws are not applicable to Venezuela but at least give us a standard by which to examine the activities), we can come to an initial conclusion that the behaviors would, at least in the United States, be considered fraudulent behavior. Article 216, number 2 of the Venezuelan Organic law of Suffrage and Political Participation states that the election shall be nullified; "Whenever there has occurred fraud, coercion, bribery or violence in the formation of the Registro Electoral, in the elections or in the examination of results and said vices affect the result of the election involved." This law consecrates the nullification of the election for vices produced in various aspects of the electoral exercise such as the formation of the electoral registry, the voting procedures and scrutiny of results. Venezuelan jurisprudence established precedence for the nullification of election results in the Organic Law of Suffrage (1993) when it can be demonstrated that the vices ! in the e lectoral exercise have a direct affect on the end result of the election, that being the total result of the election after examining the final vote count. The Venezuelan Opposition legal teams will have to work to determine if the fraud currently evidenced by the many irregularities meets these standards, but a quick examination of the election results suggest that there was indeed fraud as determined by Venezuelan organic law.

EXIT POLL RESULTS Exit polls from across the country clearly gave the opposition the victory. At the time of completion of the voting, SUMATE and Penn, Schoen & Berland Associates, tabulated the results of their exit polls. The results were consistent:
* Penn, Schoen & Berland Associates Exit poll: 59% a favor del SI; 41% a favor del NO http://www.psbsurveys.com/home/index2.htm
* SUMATE Exit poll: 59.4% a favor del SI; 40.6% a favor del NO http://www.sumate.org A breakdown by State indicates how widespread the victory appeared to have been: STATE YES Vote % NO Vote % Dto Capital SI 61% NO 39% Anzoátegui: SI 61% NO 39% Apure: SI 62% NO 38% Aragua: SI 60% NO 40% Barinas SI 52% NO 48% Bolivar SI 62% NO 38% Carabobo SI 65% NO 35% Falcón SI 48% NO 52% Guárico SI 52% NO 48% Lara SI 55% NO 48% Mérida SI 52% NO 48% Miranda SI 79% NO 21% Monagas SI 60% NO 40% Nva. Esparta SI 80% NO 20% Portuguesa SI 65% NO 35% Sucre SI 57% NO 43% Táchira SI 74% NO 46% Trujillo SI 54% NO 46% Yaracuy SI 59% NO 41% Vargas SI 33% NO 67% Zulia SI 62% NO 38% Note that, if these exit polls are correct, the Chavez government only won two of the twenty one states (Vargas and Falcon). Adjusting to reasonable statistical error of 3%, the government might have won Barinas, Guarico, Merida, and Lara. Poll results from voters outside Venezuela are also very telling: Voting Center SI % NO % Null Total New York 881 92.7 67 7.3 2 950 San Francisco 479 95.2 19 4.8 5 503 Boston 436 94.8 18 5.2 6 460 Chicago 529 94.6 24 5.4 6 559 Houston 1.570 95.9 63 4.1 3 1,636 Germany 307 78.9 81 20.8 1 389 France 232 78.6 63 21.4! N/A 295 Italy 343 94.6 33 5.4 N/A 376 Australia 94 93 6 7 1 170 Chec Republic 13 68.4 6 31.6 N/A 19 Mexico 602 95.5 23 4.5 5 630 It can be inferred from this that the poll results across the country clearly indicated that the trend across Venezuela was for a landslide victory for the Recall. Unfortunately, something happened that rendered those poll results moot.

WAS THE SMARTMATIC MACHINE USED TO COMMIT FRAUD? Analysis of the Acts is providing evidence that the Smartmatic voting machines may have manipulated the results, and we are naturally very concerned. This is exactly the worse case scenario about which we warned you in June. SUMATE has identified a number of areas where the voting results indicate that a "cap" was placed on the total possible SI votes. In a number of tables and voting centers, the voting results are absolutely identical. That is to say, the number of people voting for the SI option stopped at a specific number (say, 1,500 SI votes) in multiple voting centers, and in some cases, both the number of SI votes and the number of NO votes are identical between multiple voting centers. MUNICIPALITY No. C. V. VOTING CENTER NAME TABLE MACH. No. ACTA NO SI BERMUDEZ 45170 U. E. MARIA DE VERA 1 1 1.1-1000-4 324 180 BERMUDEZ 45170 U. E. MARIA DE VERA 1 2 2.1-1000-3 306 180 BERMUDEZ 45190 C. B. JOSE FCO. BERMUDEZ 2 1 2.1-1000-1 355 112 BERMUDEZ 45190 C. B. JOSE FCO. BERMUDEZ 2 3 2.3-1000-7 364 112 VALDEZ 47860 G. E. ALEJANDRO VILLANUEVA 1 1 1.1-1000-8 285 138 VALDEZ 47860 G. E. ALEJANDRO VILLANUEVA 1 3 1.3-1000-4 267 138 VALDEZ 47870 G. E. GUIRIA 1 1 1.1-1000-7 249 132 VALDEZ 47870 G. E. GUIRIA 1 3 1.3-1000-3 235 132 ARISMENDI 44290 U. E. ROJAS PAUL 1 1 1-1-1000-1 273 147 ARISMENDI 44290 U. E. ROJAS PAUL 1 3 1-3-1000-7 266 147 ARISMENDI 44300 U. E. NICOLAS FLORES 1 1 1-2-1000-6 254 145 ARISMENDI 44300 U. E. NICOLAS FLORES 1 2 1-1-1000-8 276 145 Reports are also being presented to the effect that in many centers the "cap" was on the percentage rather than on the number of votes. We are waiting to receive more information on these allegations to corroborate them. These are just a few of the highly suspicious results that are being reported. We have chosen to await more details before drawing conclusions about the Smartmatic system's performance. It is absolutely crucial now that all of the paper ballots and the machines be sequestered, although it may very well be too late, as the government has probably prepared for this situation and has covered its tracks.

CONCLUSIONS After personally witnessing the process, our organization has decided to divide the analysis into two separate areas and provide separate conclusions on each. Electoral Processes and Procedures: We are able to confidently state, without fear of unfair bias, following close study of the CNE's voting norms and the Venezuelan Bolivarian Constitution, that the Venezuelan government, military services (Plan República) and its closely allied civil organizations (Comando Maisanta and Circulos Bolivarianos), did regularly and knowingly violate the Constitutional Protections, Electoral Norms, and Human Rights of the Venezuelan opposition electorate in a manner that is consistent with an attempt to change the election results. It is difficult at this juncture to tell if these tactics had any effect on the election, since the voters were so determined to withstand the intimidation, long delays and other tactics employed to try to disenfranchise them. We, the Directors of Free Venezuela, denounce the fraud (or attempted fraud) committed by the Venezuelan government and its supporters in the military and civilian organizations. Electronic Vote ManipulationThere are a number of other irregularities in the results that indicate that the machines were used to manipulate the election results, and that this manipulation of results would have been sufficient to change the end results of the election. If the Venezuelan opposition is able to demonstrate this, and if we find that the machines were indeed used to commit a fraud, we shall immediately request an invest! igation in the United States Congress and Senate of the Smartmatic Company and, as we have indicated previously, will propose application of the Foreign Corrupt Practices Act to the company's officers.

WHAT CAN YOU DO FOR VENEZUELA AND DEMOCRACY? Senator Bill Nelson and Congressman Wexler, the Venezuelan democratic crisis has finally reached the boiling point, and if our suspicions are correct, we may now be witnessing the "worst case scenario" about electronic voting fraud. This situation is worrisome not just for Venezuela, but also for democracy everywhere. We know for a fact that Smartmatic is trying to obtain certification in the United States, and eventually hopes to sell their SAES machines here. We respectfully request that you use your influence to initiate an investigation, and to pressure Smartmatic to explain in detail all of the discrepancies. We would like to request that Doctor Rebecca Mercuri and Doctor Avi Rubin become involved in the case, as we believe they are the foremost experts in this subject and will be able to shed light on the case. Additionally, I would like to speak directly with the Senator and Congressman to explain what we saw. We would be willing to travel to Washington D. C. or your local offices to do so. Top-level members of the Democratic Coordinator and SUMATE would be willing to join us. This issue is of utmost importance. Please grant me this meeting request.

Thank you Brian

499  DBMA Espanol / Espanol Discussion / Chávez es como Gog, pero en perverso y en torpe. on: March 23, 2009, 12:16:53 PM
Chávez es como Gog, pero en perverso y en torpe.

Fernando Londoño ex Ministro del Interior de Colombia

Si nunca vuelven las oportunidades perdidas, no tendrá Venezuela lágrimas para verter por las que perdió en estos años en los que Hugo Chávez despilfarró la mayor bonanza petrolera de su historia, y acaso la última para esta generación.

Nunca ha sido tan pobre la nación hermana como ahora, cuando debió ser más rica. Cuando pudo convertirse en una potencia en los biocombustibles, para abrirle alternativas a una riqueza petrolera, inmensa pero que fatalmente se agotará; cuando pudo crear un polo de desarrollo industrial gigantesco, para penetrar en su provecho el cercano mercado de los Estados Unidos; cuando pudo ser el centro del desarrollo energético, tecnológico y ambiental de América Latina; cuando pudo situarse a la cabeza del enriquecimiento humano de este continente, Venezuela ha malgastado cuanto le dio la Providencia en todas las torpezas, los excesos y las corruptelas de este dictador de opereta.

Los viejos dictadores, con todas sus equivocaciones y violencias, eran cuando menos eficaces. Como para aplacar su conciencia y justificar su  triste paso por la vida de los pueblos, dejaban puentes y caminos y puertos y canales. Pues ni eso le quedará a Venezuela cuando haga el balance de estos tiempos calamitosos.

Chávez es un personaje extraño. Nació dotado de una mecánica verbal apenas comparable con la de Fidel Castro, con una cierta habilidad para mimetizarse entre el follaje de los resentimientos y los odios colectivos, de modo que parezca, a primera vista, el reparador de antiguas injusticias. Tiene la excelente memoria de los resentidos y el histrionismo de unos cuantos de los payasos que extrañas circunstancias hicieron poderosos. Talento medianísimo, ilustración inferior, inexistentes los frenos morales, ambición que lo desborda, carece también de cualquier rigor para la autocrítica. En suma, que es un sujeto de alta peligrosidad.

Cualquiera podría suponer lo que ocurriera el día que vinieran a disposición de una persona así cuarenta mil millones de dólares por año. Giovanni Papini dedicó una de sus obras inmortales -El Libro de Gog- a una hipótesis semejante. Pero las extravagancias fabulosas de este rico sin fronteras, terminaban por ser inofensivas. Chávez es como Gog, pero en perverso y en torpe. El otro era ingenioso y en el fondo bonachón.

La peligrosidad de Chávez no es hipotética. Ecuador la está pagando, pues que con el dinero del petróleo venezolano se instauró allá otra dictadura de pésimo pronóstico, la de Correa, cuyos costos a nadie escapan; está acabando con Bolivia, apoyando a Evo Morales, cuyo menor defecto es el de cocalero actuante y confeso; a Nicaragua le instaló por segunda vez un matón corrompido; demoró la transición en Cuba, mediante la transfusión de cinco mil millones de dólares por año, que los venezolanos pagan, adoloridos y pacientes; le ha tendido la mano a los 'pingüinos' argentinos, con la friolera de más de diez mil millones de dólares en bonos que el mercado mundial aborrece; y Perú y México tienen la amarga experiencia de haberse sentido al borde de  sendos abismos chavistas.

Pero ahora, más desesperado que nunca, vuelve a poner sus ojos en Colombia. Porque su situación interna es catastrófica. Cuando no hay comida en los mercados, cuando ya la oposición se sabe mayoría y el pueblo está dispuesto a batirse por Globovisión, sólo le queda un conflicto internacional. Que no será con los Estados Unidos, pero que sí puede ser con Colombia.

A un sujeto como Chávez no le queda lejos nada. Hitler, al que se parece tanto, invadió Polonia y después se metió en Rusia. Chávez no tiene con qué invadirnos, pero se muere de ganas de ensayar sus aviones rusos y de precipitar la más infame e irracional de las guerras. Este Chávez, no es un valiente. Lo demostró cierto 4 de febrero. Pero sí es un loco, como lo demuestra todos los días. Y un loco megalómano, con plata en la chequera y juguetes letales, demasiado para lo que nos merecemos, nosotros y nuestros queridos hermanos venezolanos.


http://www.diariodeamerica.com/front_nota_detalle.php?id_noticia=3347

Pienso que lo publiqué el año pasado pero vale la pena volverlo a decir.

500  DBMA Espanol / Espanol Discussion / ¿Debo vender mi casa? on: March 22, 2009, 10:21:48 AM
Este es uno de los temas preocupantes para aquellos de nosotros que hemos logrado obtener vivienda propia:


Luis Vicente León // ¿Debo vender mi casa?

"El país está destruido, pero es mi país. Aquí es donde sé vivir"

Un amigo me dijo esta semana: Pana, tengo un problema. Mi mujer está aterrorizada con lo que está pasando en el país. Primero empezó con el tema clásico: ¿Por qué no nos vamos antes de que sea demasiado tarde? No fue fácil argumentarle que esa no es una alternativa para nosotros. Obviamente que si las circunstancias nos obligan tendremos que hacerlo, pero no antes de que me boten a patadas. ¿Qué vamos a hacer nosotros afuera ahora que el desempleo esta galopando en todas partes?

Te aseguro que haré lo que tenga que hacer para levantar a mi familia donde sea, pero sólo cuando no me quede más remedio. Para pelar afuera prefiero pelar aquí.

Pero Luis Vicente, ¿Tú sabes lo que me contestó la muy muérgana? Te lo cuento textual: "Esta bien, ya asumí que tú no entiendes nada. Que no te paseas por los riesgos de seguridad que están corriendo tus hijos. Que no te espeluznas cada vez que alguien te cuenta cómo lo robaron, lo secuestraron o le mataron a alguien sin que haya ninguna esperanza de que eso mejore. Ok, digamos que entiendo que te da miedo enfrentarte a lo desconocido y que por ese miedo arriesgas a tu familia (y ojalá que no te tengas que arrepentir). Pero entonces regresemos al tema económico que tanto te preocupa: ¿Por qué no vendemos esta casa para proteger nuestro patrimonio, que es lo único que tenemos, o es que te parece que tiene sentido arriesgar la vida y también los activos en el medio de este proceso de radicalización horrible que vive el país?".

Guao, esa sí la tuve más difícil. Te cuento que nosotros tenemos una casa espectacular, pero para comprarla tuve que hacer milagros. Vendí todo lo que teníamos y le debo a cada santo una vela. Supón que es una exageración de mi esposa la machaca de que nos la van a quitar o que nos van a meter un montón de gente a vivir con nosotros como en Cuba. Pero igual, analizado racionalmente la venta de la casa parece tener sentido. ¿Tú crees que el precio de los inmuebles va a subir? No, lo más probable es que caiga. Por otra parte: ¿No te parece obvio que el dólar permuta se va a devaluar? De cajón y entonces tus bolívares se vuelven sal y agua. Finalmente, ¿no crees que se puedan trancar más las operaciones cambiarias paralelas? Y entonces, ¿para cuándo voy a dejar la venta de ese inmueble? ¿Para cuando valga menos, el tipo de cambio sea impagable y la plata se me quede acorralada aquí? Vender parece lo racional.

Pero te confieso que aún así, sigo reacio. El país está destruido, pero es mi país. Aquí es donde sé vivir, trabajar, hacer negocios, relacionarme. Aquí tengo mi familia y mi vida. ¿Por qué voy a dejar que se lo cojan los malandros y salir yo a pelar?

Por otra parte, mi casa es mi oasis, es el único lugar donde me siento bien aquí, donde puedo descansar de lo que pasa afuera. Si vendo mi casa, seré profundamente infeliz. ¿Dónde vamos a vivir?, en un chiquero, que es en lo que se han convertido la mayoría de las cosas aquí. Pero además, como tú sabes, ya nadie quiere alquilar, porque la Ley de Inquilinato es simplemente una locura contra el propietario y cuando consigues algo, el precio es insólitamente alto. Entonces, ¿cuál es la gracia, dejarle los reales a otro y además vivir mal?

Claro, ahora entendí. Lo que mi esposa está haciendo es llevarme indirectamente al principio: si decido vender mi casa, implícitamente estoy decidiendo abandonar el país, porque lo que sí está claro es que sin el estímulo de llegar a mi casa, tal como me gusta y me siento bien, no vale la pena vivir aquí. Te pregunto: ¿Qué crees que debo hacer?

SOLICITUD A LOS LECTORES: ¿PUEDEN AYUDARME A RESPONDERLE A MI AMIGO? LA PRÓXIMA SEMANA COMPARTIMOS LA LÓGICA DE SUS RESPUESTAS.

lvleon@cantv.net


http://opinion.eluniversal.com/2009/03/22/opi_art_debo-vender-mi-casa_1309245.shtml

Pages: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 17
Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!